Inlogproblemen voor nieuwe studenten

Nieuwe studenten van wie het privé mailadres niet bekend is bij de UU, konden bij de start van het academische jaar niet inloggen met hun Solis-id.

Sinds maart worden inloggegevens van Solis-id per mail aan studenten gestuurd en daarvoor is een privé mailadres van de student nodig. Maar van studenten die handmatig, en niet via Studielink worden ingeschreven, is geen privé mailadres bekend. Dat had tot gevolg dat een groep studenten bij de start van het studiejaar geen toegang hadden tot tot de universitaire mail, Osiris (om je in- en uit te schrijven voor cursussen en roosters te bekijken) en Blackboard.

Bij een speciaal ingerichte studentenbalie in het Bestuursgebouw konden gedupeerde studenten de afgelopen twee weken alsnog hun Solis-id en wachtwoord krijgen. Ook zijn studenten telefonisch benaderd met de vraag of ze hun privé e-mailadres willen doorgeven. Aanvankelijk zou de balie in het Bestuursgebouw tot afgelopen vrijdag geopend zijn, maar het ICT Service Centrum bekijkt of het nog nodig is om de extra ict-balie in het Bestuursgebouw voort te zetten, laat directeur ICT Ineke Molenaars weten.

Het gaat volgens Molenaars om een kleine 500 studenten die geen toegang hadden of hebben tot hun inloggegevens. Het betreft alleen nieuw ingeschreven studenten.

Oorzaak van probleem zit in het centrale autorisatiesysteem, het zogeheten NIAM-systeem, van de UU, dat sinds februari 2011 operationeel is. Het is niet de eerste keer dat er problemen zijn met het systeem. Daarom laat het ICT Service Centrum op zeer korte termijn een externe, onafhankelijke audit uitvoeren op de inrichting en beheer van de betreffende systemen, zowel bij de leverancier als bij de UU.