ISO: lenen is te makkelijk

De studenten van belangenvereniging ISO trekken aan de bel over de voorlichting rond studieschuld. Het is te gemakkelijk om bij de overheid een lening af te sluiten, vinden ze.

Het wordt steeds duurder om te studeren, meldt het Interstedelijk Studenten Overleg. In een rapport zet de organisatie maatregelen van het kabinet op een rij en inventariseert zij de gevolgen van studieleningen.

De meeste kwesties die het ISO aansnijdt zijn al wel bekend, zoals het afschaffen van de basisbeurs voor masterstudenten. Maar de studenten vragen ook aandacht voor enkele minder bekende maatregelen. Zo zal de studieschuld van ouders niet meer meetellen bij de berekening van de aanvullende beurs van hun kinderen. Ook maakt het voor de veronderstelde ouderlijke bijdrage niet meer uit hoeveel minderjarige kinderen de ouders moeten verzorgen. Hierdoor zullen minder studenten een aanvullende beurs kunnen krijgen.

4,3 procent van je salaris
Dus moeten studenten meer lenen. De organisatie rekent uit hoeveel inkomen de voormalige studenten kwijt zijn door het aflossen van hun studieschuld: vier jaar 426 euro bij DUO lenen betekent na afloop vijftien jaar lang 4,3 procent van je salaris inleveren. Als ze werken, doen ze langer over hun opleiding en dat kost ook geld, aldus het ISO.

Zijlstra vindt dat studenten niet moeten worden onderschat, zei hij tegen het ANP. Het zijn immers volwassenen en die weten best waarvoor ze een lening aangaan.

Het ISO is niet de eerste die hier aandacht voor vraagt. In april heeft een voormalige student watkostmijnstudieschuld.nl gelanceerd, waarop studenten zelf kunnen uitrekenen wat er met hun schuld gebeurt als ze versneld aflossen of juist niet. Ze krijgen bijvoorbeeld een eenvoudig overzicht van de rentekosten.