ISO tekent LSVb-petitie nog niet

Wie wil protesteren tegen stijgende studiekosten kan online een petitie van de LSVb tekenen. Maar de studenten van het ISO doen voorlopig niet mee.

Op de website www.betaalbaarstuderen.nl somt de Landelijke Studenten Vakbond de maatregelen nog eens op die studeren duurder gaan maken, zoals het afschaffen van de basisbeurs voor masterstudenten, het inperken van het ov-reisrecht en de langstudeerboete.

De ondertekenaars verzoeken de minister van OCW om de maatregelen te ‘heroverwegen’ of een paar uitzonderingen op de regels te maken. Er staan al bijna vijfhonderd namen onder de petitie, enkele dubbele ondertekeningen daargelaten.

Maar het Interstedelijk Studenten Overleg doet vooralsnog niet mee. “Wij weten nog niet of we voor of tegen het sociaal leenstelsel in de masterfase zijn”, zegt voorzitter Sebastiaan Hameleers. “We zien inderdaad het risico dat studenten geen zware bètaopleiding zullen kiezen en dat jongeren uit sociaal-economisch zwakkere klassen misschien helemaal niet meer naar het hoger onderwijs durven te gaan. Maar dat betekent niet dat we er principieel tegen zijn.”

Als het geld werkelijk weer terugvloeit naar het hoger onderwijs en voor hogere kwaliteit zorgt, dan wil het ISO er wel over nadenken, zegt Hameleers. “Op 9 december hebben we een algemene ledenvergadering en kiezen we een standpunt.”

De LSVb is niet verrast. “Jammer genoeg hebben we hier andere opvattingen over”, zegt voorzitter Pascal ten Have. “Wij vinden het verlies van de basisbeurs ingrijpend en dramatisch. We zijn faliekant tegen. De kwaliteit van het hoger onderwijs moet inderdaad omhoog, maar dat doe je niet door het onderwijs duurder en minder toegankelijk te maken. Het past ook in een verkeerde trend: de universiteiten willen minder studenten, het hbo wil minder mbo’ers… we hebben in de toekomst juist meer hoogopgeleiden nodig in Nederland. Laat iedereen zijn talent gebruiken.”