IVLOS wil ten minste één hoogleraar bètadidactiek

De instituutsraad van het Instituut voor de Lerarenopleiding IVLOS wil van het college van bestuur de toezegging dat binnen de faculteit Bètawetenschappen ten minste één hoogleraar en vier uhd’s in de didactiek zullen worden aangesteld.

De vraag van de raad om een schriftelijke toezegging hangt samen met het feit dat de toekomstverkenning die op dit moment binnen Bètawetenschappen plaats vindt, waarschijnlijk niet voor 1 november tot resultaten zal leiden. Ook de toekomst van de bètadidactiek blijft daardoor tot na die datum ongewis.

Volgens de planning zou als sluitstuk van de reorganisatie echter al op 1 november tot plaatsing van de huidige IVLOS-medewerkers in de verschillende faculteiten worden overgegaan. De raad heeft decaan Koops van Sociale Wetenschappen nu meegedeeld alleen groen licht voor de plaatsing bij Bètawetenschappen te zullen geven, wanneer voor 1 november een oplossing voor de bètadidactiek wordt gevonden.

Wat de raad betreft is de meest voor de hand liggende oplossing een schriftelijke toezegging van het college van bestuur voor ten minste veertien volledige arbeidsplaatsen in de bètadidactiek. Behalve een full-time hoogleraarsplaats zouden er ook 5,5 onderzoekplaatsen en vier universitair hoofddocenten (in de wiskunde, biologie, scheikunde en natuurkunde) moeten komen.

Alleen op deze manier zal het onderzoek op het gebied van de didactiek binnen bèta voldoende massa krijgen om een visitatie met vertrouwen tegemoet te zien, aldus de raad. Zonder een toezegging van het college in deze zin kan dan ook niet tot plaatsing bij de Bètafaculteit worden overgegaan. Een eventueel alternatief zou een tijdelijke of zelfs definitieve plaatsing van de bètavakdidactici bij Sociale Wetenschappen kunnen zijn, aldus de raad.

EH