James Boswell opgesplitst

De activiteiten van het James Boswell Instituut worden waarschijnlijk overgenomen door twee nog op te richten zelfstandige bedrijven. Het één wordt een taleninstituut, het ander een instituut voor de bètavakken. Ondertussen kunnen studenten en medewerkers zich nog gewoon inschrijven voor cursussen.

Onlangs werd bekend dat de Universiteit Utrecht het James Boswell Instituut (JBI) binnen twee jaar afstoot. Het instituut verzorgt al jaren vele talencursussen zoals Nederlands en Academisch Engels en geeft verschillende bijspijkercursussen op het vlak van wiskunde, natuurkunde en scheikunde.

Het JBI maakt verlies. Daarbij heeft driekwart van de cursisten geen band met de Universiteit Utrecht. Niet vreemd dus dat het college van bestuur het instituut wil afstoten, zei Jeroen Torenbeek in een interview met DUB. Dat wil niet zeggen, zei hij ook, dat het instituut geen bestaansrecht heeft, want de cursussen zijn van hoge kwaliteit.

Een aantal medewerkers van het JBI wil de activiteiten nu voortzetten en onderbrengen in twee nieuwe bedrijven. “Ik denk dat er zeker toekomst is voor een zelfstandig taleninstituut en een zelfstandig bèta-instituut. Deze zullen dus niet werken onder de vlag van de universiteit”, zegt Torenbeek die de medewerkers begeleidt bij het opzetten van de twee bedrijven.

Volgens Torenbeek zal een aantal medewerkers eigenaar worden en zullen anderen er werk als docent kunnen vinden. Daarmee zou een deel van de ongeveer 30 medewerkers nieuw werk hebben. “Ik hoop dat de nieuwe bedrijven de UU als grote klant weten binnen te halen, maar daar is op dit moment natuurlijk niets over te zeggen. Ze zullen er voor moeten knokken.”

Voorlopig blijft het JBI volop in bedrijf. Iedereen kan zich nog gewoon inschrijven voor één van de vele cursussen. “Mocht het lukken om de twee bedrijven op te zetten dan worden alle cursussen één op één overgenomen. Dat is de bedoeling.” Het JBI heeft zelfs een nieuwe cursus in de aanbieding: stijlvol schrijven.