Jongeren gooien geld weg

Voor jongeren is geld blijkbaar niet zo belangrijk. In Nederland laten ze jaarlijks tientallen miljoenen liggen doordat ze geen belastingsaangifte doen. Het boekje Belastingteruggave jongeren wil hier verandering in brengen.

Jaarlijks lopen studenten ruim 50 miljoen euro aan inkomen mis doordat ze niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om na een tijdelijke baan belasting terug te vragen. Tom van Maanen, voormalig medewerker van de Belastingdienst, legt in een compact boekje uit wat jongeren op dit gebied voor mogelijkheden hebben.

Stap voor stap doorloop je als lezer de regelingen met betrekking tot de belastingaangifte. Het boek is speciaal bedoeld voor jonge mensen van zestien tot dertig jaar, dus ook voor studenten, want zegt Van Maanen:  “Goed aangifte doen zou in de huidige electronische maatschappij tot de basiskennis moeten behoren."

Dat dat nog lang niet altijd het geval is, blijkt uit een recent onderzoek van CNV Jongeren. De vakbond ontdekte dat terwijl zestig procent van de jongeren met een bijbaan in 2010 recht had op belastingteruggave, slechts 28 procent daadwerkelijk aangifte deed.

Op de website van de Belastingdienst is een speciaal gedeelte voor jongeren ingericht. Maar desondanks biedt de site van 'Leuker kunnen we het niet maken' jongeren onvoldoende hulp om op een goede manier aangifte te doen. Het boek Belastingteruggave jongeren, dat vanaf 3 februari verkrijgbaar is, geeft een heldere uitleg en voldoende hulpmiddelen.

Jonie Koudijs en Angela van Elst

Tags: belasting