Kamervragen SP over Raad van Toezicht

Jasper van Dijk van de SP heeft Kamervragen gesteld aan staatssecretaris Zijlstra (VVD) over de benoeming van partijgenoot Jan van Zanen in de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. Hij wil dat de staatssecretaris in de toekomst vergelijkbare benoemingen gemotiveerd voorlegt aan de Tweede Kamer.

Vorige week werd bekend dat Jan van Zanen, de huidige burgemeester van Amstelveen, oud wethouder Financiën van de stad Utrecht en oud voorzitter van de VVD, door Halbe Zijlstra is benoemd in de Raad van Toezicht van de UU. Hij is daarmee de opvolger van Feike Sijbesma die uit de raad vertrekt. Met zijn keuze voor Van Zanen week Zijlstra af van de voordracht van drie kandidaten die de Raad van Toezicht zelf had gedaan. Van Zanen past volgens voorzitter Rien Meijerink niet in het afgesproken profiel. Meijerink is zo teleurgesteld in dit besluit dat hij zijn functie als voorzitter van de Raad van Toezicht vanaf 1 januari neerlegt. Hij voelt zich door de staatsecretaris niet meer serieus genomen. Zijlstra reageerde vorige week met de opmerking dat hij formeel degene is die benoemt en daar vrijheid in heeft.

Jasper van Dijk van de SP heeft nu acht vragen aan de staatssecretaris gesteld waarin hij vraagt of de lezing van Meijerink correct is dat er afgeweken is van een bestaande procedure. Hij wil weten op welke criteria Zijlstra zijn partijgenoot Van Zanen heeft beoordeeld en of het klopt dat Van Zanen ’niet in het profiel’ past. Van Dijk vindt dat de motivatie van de benoemingen openbaar moet zijn en pleit ervoor die onderbouwing voor te leggen aan de Tweede Kamer.

Ook de universiteitsraad toonde zich gisteren onaangenaam verrast en bezorgd door de benoeming van Van Zanen en het opstappen van de voorzitter Rien Meijerink. “Het is illustratief hoe de staatsecretaris kijkt naar het hoger onderwijs”, zei raadslid Joop Schippers. Hij vindt het terecht dat een voorzitter invloed moet hebben op zijn eigen team. “Als je alleen Arjen Robbens aanstelt, heb je niet een goed functionerend team.” De Utrechtse raad zal de kwestie aan de orde stellen in het landelijk overleg medezeggenschap.

Het college van bestuur betreurt het vertrek van Meijerink, maar kan zijn besluit begrijpen en was zelf ook zeer verrast door de keuze van de staatssecretaris. Collegevoorzitter Yvonne van Rooy wees er op dat het college geen rol heeft bij het maken van het profiel en de voordracht. Dat is gedaan door de Raad van Toezicht zelf.