Kantoorgebouw wordt studentenflat

Voor het eerst wordt in Amsterdam een groot kantoorpand verbouwd tot studentenflat. Om de kosten te drukken moeten nieuwe bewoners zelf de handen uit de mouwen steken.

De verbouwing van het voormalige gebouw van de faculteit tandheelkunde van de UvA en de VU  begint dit najaar. In dit ‘ACTA-gebouw’, dat vorig jaar gekocht werd woningbouwvereniging De Alliantie, is plaats voor 460 studenten en jongeren. Ook wordt er een ‘culturele broedplaats’ ingericht.

De ASVA Studentenunie zoekt naar studenten die plaats willen nemen in het stichtingsbestuur dat de verbouwing in goede banen leidt. “Door de verantwoordelijkheid bij hen neer te leggen, vergroot je hun betrokkenheid”, denkt ASVA-voorzitter Lodewijk Berkhout.

Studenten en jongeren die in het gebouw in Amsterdam-West willen wonen moeten straks ook helpen met klussen. “Bijvoorbeeld met het slopen van tussenwandjes. Ze krijgen daarvoor ook een korting op de huurprijs.”

Vincent Buitenhuis van het kenniscentrum studentenhuisvesting Kences, beaamt dat die aanpak werkt. “In Utrecht hebben vergelijkbare kleinschalige projecten van de Stichting Tijdelijk Wonen veel succes omdat de studenten zich daadwerkelijk betrokken voelen bij de buurt. Bovendien bespaar je zo op de kosten.”

Toch is het verbouwen van kantoren volgens Buitenhuis niet de oplossing voor het tekort aan studentenkamers. “Lang niet alle leegstaande kantoren zijn geschikt. En de eigenaren van de panden die er wel voor in aanmerking komen zijn meestal niet enthousiast omdat het te weinig geld oplevert. Dan zijn er nog allerlei wetten en regels waar niet altijd aan kan worden voldaan. Als het dan wel lukt, is dat wel bijzonder.”

In Nederland staat meer dan zeven miljoen vierkante meter kantoorruimte leeg, waarvan 1,4 miljoen in Amsterdam. Ongeveer twintig procent zou in aanmerking komen voor studentenhuisvesting.