Klacht student vanwege 4 mei-lezing

Een student heeft een klacht ingediend tegen de Universiteit Utrecht. De student, die anoniem wil blijven, verzet zich tegen het feit dat filosoof en PVV-criticus Rob Riemen na Dodenherdenking een lezing geeft op de universiteit.

De officiële klacht is in bezit van RTV Utrecht. De student wil anoniem blijven omdat hij vreest dat hij er binnen zijn opleiding op aangekeken zal worden dat hij een klacht heeft ingediend. De UU bevestigt aan DUB dat er een klacht is ontvangen, maar onthoudt zich van verder commentaar.

Moderne variant fascisme
PVV-Statenlid René Dercksen tekende al eerder bezwaar aan tegen de lezing van Rob Riemen, filosoof en directeur van het Nexus Instituut. In zijn boek De eeuwige terugkeer van het fascisme waarschuwt Riemen voor populistische stromingen die het ressentiment als drijfveer nemen. Hij wijst de politiek van de PVV af en noemt het een moderne variant van het fascisme.

Aan DUB liet Studium Generale, die de herdenkingslezing samen met het Utrechtse 4 mei-comité en de universiteit organiseert, woensdag weten dat de lezing van Riemen “helemaal niet gaat over de PVV”. Bovendien is Riemen al uitgenodigd voordat hij zijn boek De eeuwige terugkeer van het fascisme verscheen.

Academiegebouw
De herdenkingslezing van Riemen is vanavond om 20.30 uur (inloop vanaf 20.15 uur) in het Academiegebouw aan het Domplein. Meer over het 4 mei-programma is hier te vinden.