Kom maar op met die kiezers

Body: 

De verkiezingen voor de medezeggenschapsraden komen er weer aan. Universiteitsraad, faculteitsraad en de dienstraad, de hele mik mak. Maar hoe pak je een campagneweek nou goed aan? DUB bezocht ‘how to win the elections’ een dag vol met strategische plannen en workshops. Vier mensen die op verschillende manieren bezig zijn met de politiek, kwamen aan het woord tijdens een forum. Rob Jetten, fractievoorzitter D66 Nijmegen, Annelou van Egmond, communicatieadviseur, Martijn van der Zande, journalist NOS Headlines en Aafje Brandt, Sociaal Psycholoog.  

De verkiezingen voor de medezeggenschapsraden komen er weer aan. Universiteitsraad, faculteitsraad en de dienstraad, de hele mik mak. Maar hoe pak je een campagneweek nou goed aan? DUB bezocht ‘how to win the elections’ een dag vol met strategische plannen en workshops. Vier mensen die op verschillende manieren bezig zijn met de politiek, kwamen aan het woord tijdens een forum. Rob Jetten, fractievoorzitter D66 Nijmegen, Annelou van Egmond, communicatieadviseur, Martijn van der Zande, journalist NOS Headlines en Aafje Brandt, Sociaal Psycholoog.  

Hier vijf tips van de experts, om stemmers naar je toe te trekken:


Naamsbekendheid creëren

Veel mensen binnen de universiteit hebben geen idee wat de medezeggenschapsraden nou precies doen, laat staan dat ze weten wat jullie standpunten zijn. Laat ze zoveel mogelijk met jouw partij in aanraking komen. Hang posters op plekken waar veel studenten en medewerkers van de UU komen, zorg ervoor dat ze niet om je heen kunnen. De naam van je partij blijft dan veel makkelijker hangen. Iedereen over één kam scheren is geen goed idee. Studenten recht moet je anders benaderen dan studenten kunstgeschiedenis. Namen van personen worden minder goed onthouden, focus je vooral op je partijnaam. Laat zien dat je een hechte groep bent, mensen moeten denken: wat een gezellige groep. Vlieg elkaar niet in de haren op straat, maar bewaar dat voor in de achterkamertjes.

 

Wees geen zoutzak

Iemand die om de haverklap ‘uhh’, of ‘weet je wel’ zegt, wordt natuurlijk een stuk minder serieus genomen. Zorg ervoor dat je met volle overtuiging met de potentiële kiezers praat. Breng je verhaal helder, en draai niet om dingen heen. Als je zelfvertrouwen uitstraalt, heeft dat een positief effect op de kiezer. Mensen hebben het al snel door als je weinig kennis hebt van het partijprogramma. Zorg er dus voor dat je de standpunten goed kan uitleggen en verdedigen. Het zou nogal een afgang zijn als je een vraag over jullie programma niet kan beantwoorden. Laat je ook niet afschrikken door de media, niks is zo gênant als een stamelend iemand voor de camera. En als laatste, sta er niet als een zoutzak bij, lichaamshouding zegt veel.

 

Natuurlijke rol

Iedereen herinnert zich  SP’er Agnes Kant nog wel, ze zou DE opvolger zijn van über-socialist Jan Marijnissen. Maar Kant verloor zichzelf, ze liet weinig gevoel zien. Wat we wel zagen was een karikatuur, schreeuwerig en opdringerig. Zelfs haar eigen partij vond haar raar. Ze vergat haar natuurlijke rol, verloor zichzelf compleet. Het overheersende gevoel wat een persoon bij mensen opwekt, koppelt de kiezer direct aan de persoon zelf. Dus als ze Kant zien, denken ze niet: leuk en gezellig. Ze denken: hard en luidruchtig. Het is moeilijk om van dat imago af te komen. Verlies jezelf niet in de verkiezingsstrijd, en blijf, lekker cliché, dicht bij jezelf.

 

Daar kunnen we wat mee

De pers opbellen met de mededeling dat je vanaf vier uur ’s middags flyers gaat uitdelen in De Uithof is niet echt een goed idee. De media vinden dat niet interessant, dat trekt geen mensen aan. Verwacht dus niet dat ze om elk klein dingetje met notitieblok, opnameapparatuur en camera op je af komen rennen om een leuke quote te halen. Bedenk een spannende actie, wees origineel. Kom dus niet met de zoveelste Partijpen,roos,spons aanzetten. Zorg ervoor dat je veel toeschouwers naar je actie trekt. Met leuk beeld maak je de pers erg blij. Hou die journalisten te vriend, maar val ze niet lastig met elke stap die je zet tijdens het campagne voeren. Wordt niet een persoon waarvan mensen denken: ‘heb je hem ook weer’. 


Verlies je trouwe stemmers niet uit het oog  

Pas bij een overwinning, mag je zeggen dat je verkiezingscampagne succesvol is geweest. Om deze te winnen, heb je natuurlijk zoveel mogelijk kiezers nodig. Het is belangrijk om nieuwe mensen op je te laten stemmen. Maar vergeet ook je oude fans niet, ook zij moeten zich weer aangetrokken voelen tot jullie standpunten. Ga er niet klakkeloos van uit dat ze automatisch weer op jullie gaan stemmen. Besteed ook aandacht aan de oude garde tijdens het campagnevoeren, en strik niet alleen maar de nieuwelingen. Dit wordt nog weleens vergeten, waardoor een partij een flinke klap kan oplopen. Kijk bijvoorbeeld naar het CDA, zij zijn een grote, trouwe groep mensen kwijtgeraakt de afgelopen tijd.

Wil je ook stemmen? Dat kan van 16 mei t/m 20 mei via de digitale snelweg. Zie hier een overzicht van alle kandidaten voor de universiteitsraad per partij.

Facebook Twitter Whatsapp Mail