Komst RIVM naar Uithof stap dichterbij

De kans dat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu naar De Uithof verhuist, is toegenomen nu er overeenstemming is over de grondprijs. Het RIVM, de Rijksgebouwendienst (Rgd) en de Universiteit Utrecht zijn het eerder deze maand eens geworden over de prijs voor vestiging van het RIVM op de plek van het huidige Wentgebouw.

Ruim een jaar geleden sloten de Universiteit Utrecht, de gemeente Utrecht, de Rijksgebouwendienst en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), waarvan het RIVM een agentschap is, een intentieovereenkomst om te onderzoeken of nieuwbouw in De Uithof haalbaar was. Het afgelopen jaar zijn diverse haalbaarheidsonderzoeken verricht, onder meer naar het bestemmingsplan, de bereikbaarheid en naar de financiële randvoorwaarden van vestiging in De Uithof.

De uitkomsten bevestigen dat de locatie van het huidige Wentgebouw geschikt is voor het RIVM. Ook is duidelijk geworden dat verhuizing naar De Uithof voor het instituut een financieel voordeliger optie is dan herstructurering en renovatie van het huidige complex. Bovendien past een verhuizing naar het Science Park bij de wens van het RIVM om een toonaangevende rol te spelen als kennisinstituut.

De komst van het RIVM zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het duurzaamheidsprofiel van de UU. In de afgelopen honderd jaar is het Bilthovense instituut uitgegroeid tot hét kennisinstituut van de overheid op het gebied volksgezondheid en milieu. Momenteel is het RIVM, waar 1500 mensen werken, gehuisvest op het Anthonie van Leeuwenhoek Terrein (ALT) in Bilthoven.

Na instemming van VWS kunnen de gesprekken over de grondovereenkomst worden vervolgd. Ook zullen er nauwkeuriger financiële berekeningen worden gemaakt. Die zijn nodig voordat er definitief voor De Uithof kan worden gekozen. Het streven is deze berekeningen eind dit jaar of begin volgend jaar gereed te hebben.

EH (Bron: Perscommunicatie UU)