Koninginnenacht met de zusters

Zoals elk jaar staan ook dit keer de zusters Augustinessen van St. Monica met hun koopwaar op de vrijmarkt in Utrecht. Bij het aanprijzen en verkopen van hun spullen worden ze geholpen door studenten van studentenvereniging S.S.R.-N.U. De opbrengst gaat voor de helft naar een verpleegsterschool in Tanzania en de andere helft gaat naar het opvanghuis van de zusters.

De kraampjes staan voor het pand van de zusters: aan een zijstraat van de Oude Gracht. De koopwaar varieert van boeken en bruidshandschoenen tot complete rokkostuums. Zuster Witlox legt uit dat de koopwaar afkomstig is van gulle groothandels en weldoeners en de rest is het hele jaar door zelf verzameld en bewaard door de zuster.

Mirjam Veenhof is eerstejaars Nederlands en Psychologie en lid van studentenvereniging S.S.R.-N.U. Ze helpt de zuster door te bedienen op het terras. “Ik ben via de vereniging gevraagd en tegen vrijwilligerswerk zeg je natuurlijk geen nee!” Met een lach vervolgt ze: “Daarbij geeft het je natuurlijk ook soort egoboost.” Linde Bremmer, masterstudent Geschiedenis en bestuurslid van S.S.R.-N.U.  is ook druk in de weer. Ze zeg dat de zusters erg sociaal zijn en dat ze het erg fijn vinden om contact te hebben met de mensen in de stad. Een evenement als de vrijmarkt is hier natuurlijk het uitgelezen moment voor.

Sietske Faling en Anne de Klerk, voormalig en huidig student aan de UU  zijn geïnteresseerde voorbijgangers.  Anne vindt dat de zusters erg in het oog springen: “Ze doen het voor een erg goed doel.” Sietske is het hier mee eens, maar denkt wel dat een organisatie als die van de zusters in Nederland niet meer zo’n grote sociale functie heeft. Ze meent dat dergelijke instellingen een grotere rol spelen in de wat meer katholieke landen. Op de vraag of het ‘zuster zijn’ misschien ooit voor hen is weggelegd, antwoorden ze direct ontkennend: het idee is mooi, maar niets voor hen.

Marcel Kieboom valt meteen op door zijn oranje Utrecht University-shirt. Hij heeft eigenlijk niet zoveel met rommelmarkten, maar vindt de sfeer gewoon erg leuk. Hij is er van overtuigd dat de zusters een belangrijke maatschappelijke functie hebben, omdat het werk wat ze doen veel betekent voor onze samenleving.

Na zo’n vijf uur verkopen, beginnen de zusters en vrijwilligers rond een uur of tien stilaan weer met het inpakken van de uitgestalde spullen. Ze zijn tevreden, want de sfeer was goed en er waren veel voorbijgangers geïnteresseerd in het goede doel en in het werk van de zusters zelf. De exacte opbrengst is nog niet duidelijk, maar de omvang van de verzameling is in ieder geval sterk afgenomen. En daarbij: wat dit jaar niet is verkocht, wordt volgend jaar met hetzelfde enthousiasme weer aangeprezen.

Maartje ter Horst

Maartje heeft ook een fotoimpressie gemaakt, klik hier voor de foto's.

Tags: ssr-nu | koningsdag