Kritiek op bezetting groeit

Het college van bestuur van de UU is veel te lankmoedig tegenover de bezetters van Drift 21, vindt voorzitter Jorik Kuipers van de JOVD Utrecht. In een persbericht roept hij het college op om de bezetters het gebouw uit te zetten. Ook bij studievereniging Albion van Engels groeit de ergernis.

“De bezetters zeggen dat ze strijden voor beter onderwijs, maar tegelijkertijd belemmeren ze ons onderwijs. Dat kan ik niet met elkaar rijmen.” Penningmeester Christiaan Hendriks van Albion heeft schoon genoeg van de bezetting van het pand, waar niet alleen onderwijs wordt gegeven, maar waar ook een groot aantal studieverenigingen is gehuisvest.

“Het ergste voor onze leden is dat de boekverkoop in de soep is gelopen. Deze week is het nieuwe blok begonnen en omdat het pand gisterochtend niet toegankelijk was, zit een aantal studenten nu zonder boeken. Gelukkig is ons kantoor weer bereikbaar, maar de colleges zijn nog steeds verplaatst, met als gevolg dat onze leden nu soms zelfs naar De Uithof moeten.”

Als studievereniging heeft Albion zich tot nu toe op de vlakte gehouden, zegt Hendriks, maar als de bezetting nog veel langer gaat duren, mag het college van bestuur wat hem betreft actie ondernemen en de bezetters eruit zetten. “Gisteravond hebben we een kleine aanvaring gehad met bezetters die zeiden dat ze hier niet waren voor beter onderwijs, maar om aandacht te vragen voor de toestand in Egypte. Dat gaat ons echt te ver.”

Partijdigheid

Diezelfde mening is de JOVD toegedaan. In een persbericht verwijt voorzitter Jorik Kuipers van de jongerenorganisatie van de VVD de universiteit vandaag slap optreden en zelfs partijdigheid. ‘Normaliter is het een heel gedoe om andere zalen voor onderwijs te regelen en moet dat ook ruim van tevoren vastgelegd worden. Het feit dat er vandaag voor meerdere colleges elders zalen beschikbaar zijn, roept toch bepaalde vragen op.’

Wat de JOVD betreft moet het afgelopen zijn met deze bezetting waarmee studenten ‘hun eigen glazen ingooien. Je kan niet voor kwalitatief goed onderwijs strijden om vervolgens met jouw eigen actie te voorkomen dat studenten daadwerkelijk onderwijs kunnen volgen. De universiteit moet dit soort acties afkeuren en de studenten uit het gebouw zetten.’

Egypte

Ook uit talloze tweets en uit reacties op eerdere berichten op de DUB-klinkt vooral ergernis door, alsmede twijfel of de bezetters wel Utrechtse studenten zijn, Maar dat verwijt vindt woordvoerder Jilles van de bezetters pure onzin. “Ik studeer hier zelf culturele antropologie en ik schat dat in totaal ongeveer driekwart van de bezetters aan de UU of de HU studeert. Daarnaast zijn er studenten uit Amsterdam en Groningen.”

Van het verwijt dat de bezetters, onder meer via een groot spandoek in de hal, hun steun aan de actievoerders in Egypte betuigen, begrijpt Jilles niet al te veel. “Alle bezetters zijn hier in eerste instantie om actie te voeren voor beter onderwijs, dat weet ik zeker, Maar het lijkt me niet zo gek dat je als student ook een bredere maatschappelijke betrokkenheid hebt. Gisteren legde een meisje hier pamfletten van Amnesty International neer. Prima toch?”

Beraden

Inmiddels zijn de bezetters, nog steeds onder het geduldig toeziend oog van een medewerker van Security, aan hun tweede dag begonnen. Zij hebben een verzoek van het college van bestuur om vanmiddag om twee uur te overleggen van de hand gewezen. Eerst willen zij zich in een plenaire bijeenkomst beraden op de situatie. Die bijeenkomst staat gepland voor het eind van de middag. Volgens een woordvoerder van het college beraadt ook het universiteitsbestuur zich nu op de situatie.

EH