Laat alleen meisjes studeren

Als de universiteit alleen maar meisjes aan zou nemen, zouden de rendementscijfers stijgen. Dat betogen Karin Prummel en Monique Adriaanse, studentleden van de Universiteitsraad van de UU in NRC Handelsblad van donderdag 16 juni.

In de discussie om langstuderen te voorkomen en het studiesucces te vergroten, gingen de studenten van de U-raad op onderzoek uit. Hoewel de UU een van de beste rendementscijfers heeft van de Nederlandse universiteiten, wil ook de UU deze cijfers verder verbeteren. Daarbij kwam al langer geleden aan het licht dat meisjes over het algemeen sneller hun diploma op zak hebben, dan jongens.

Om precies te weten te komen hoeveel beter vrouwen het aan de UU doen ten opzichte van de mannelijke studenten, doken de U-raadsleden in de cijfers. Wat blijkt: van de studenten die in 2006 zijn begonnen hebben 79 procent van de vrouwen tegenover 63 procent van de mannen na vier jaar een bachelorsdiploma op zak.

De studenten geven hiervoor drie oorzaken aan: vrouwen hebben meer discipline, blinken meer uit in de gewenste vaardigheden als samenwerken, zelfstudie en mondelinge presentaties en mannen zijn tijdens de middelbare schoolperiode zo geprogrammeerd dat zij het niet cool vinden om hard te leren voor een proefwerk en later dus ook niet voor een tentamen.

Om het studiesucces van haar studenten te laten toenemen, zo stellen de twee studenten, moet de universiteit of alleen nog maar meisjes aannemen of het studieklimaat zo aanpassen dat jongens beter gaan presteren.

Zie hier het opinie-stuk in NRC Handelsblad