Laatste UU-aapjes zijn naar Almere

De laatste vijf aapjes die tot vorig jaar bij neurologisch onderzoek van de Universiteit Utrecht werden gebruikt, zijn vanochtend overgedragen aan stichting Aap. Volgens een persbericht van de Universiteit Utrecht verkeren de resusapen in goede gezondheid.

Toen vorig jaar duidelijk werd dat de universiteit de proeven met apen ging stoppen en er naar een nieuw onderkomen voor de dieren werd gezocht, kwamen actievoerders in De Uithof pleiten voor een verhuizing naar stichting Aap in Almere. Er waren namelijk nog andere opties. Het college van bestuur kon kiezen voor euthanasie zodat de hersenen voor ander onderzoek gebruikt konden worden, verhuizing naar een ander onderzoekslab of pensionering.

GK