The Last Call voor de Uithofapen

‘We wensen de apen een veilige en vrije kerst.’ De boodschap van de Anti Dierproeven Coalitie is duidelijk, zeggen ook de dierproevenexperts van de Universiteit Utrecht toen zij de kerstkaart van de ADC vanmiddag in ontvangst namen. Maar beloven dat de apen naar een opvangcentrum gaan voor een onbezorgde oude dag, doen ze niet.

“Dit is the last call”, zegt Robert Molenaar, voorman van de Anti Dierproeven Coalitie die rechts op de foto staat. “Als we van de universiteit te horen krijgen wat er met deze vijf apen is gebeurd, kunnen wij bij de Universiteit Utrecht niets meer uitrichten. Maar we hopen natuurlijk dat de apen dan in een opvangcentrum zitten.”

De activisten kwamen er via een WOB-procedure (Wet Openbaarheid van Bestuur) achter dat de experimenten op de laatste vijf apen die nog in De Uithof wonen, per 1 januari moeten zijn afgerond en dat de apen dan elders ondergebracht gaan worden. Reden voor de ADC om te pleiten voor een prettige oude dag voor deze resusapen. De Universiteit Utrecht kan echter nog geen uitsluitsel geven over het lot van de apen. Er worden op dit moment drie opties onderzocht.

Volgens Molenaar is er maar één goede optie. “Volgens mij is er geen interesse van andere onderzoeksinstellingen voor deze apen. Anders had de Universiteit Utrecht dat al lang geweten en hadden ze dat al kunnen vertellen. De apen doden en de hersenen aan de hersenbank geven, vind ik een zeer slechte optie. De hersenbank doet onderzoek naar menselijke hersenen en via verfijnde scanmethodes kun je daar heel goed onderzoek op doen. Apen zijn geen miniatuurmensen.”

Molenaar denkt dat dit het laatste moment is dat de ADC nog wat voor de apen kan betekenen. “Tenzij ze toch naar een andere instelling gaan. Dan gaan we daar op de stoep staan.”

Proefdierdeskundige Harry Blom van de Universiteit Utrecht die de kerstkaart in ontvangst nam, vindt het prima dat de ADC deze actie voert. “Natuurlijk doen we geen toezeggingen voordat we alle opties tegen elkaar hebben afgewogen, maar het is goed om het geluid van deze groepering te horen. Het geeft ons ook de mogelijkheid om onze visie op het gebruik van proefdieren te geven. Wij zijn er natuurlijk ook om het welzijn van de dieren te behartigen en ongerief te beperken.

GK

Tags: proefdier