Lees voor je kiest de bijsluiter

Er komt een verplichte ‘studiebijsluiter’ in voorlichtingsfolders en op websites van hogescholen en universiteiten. Studentorganisatie ISO zegt dat te hebben afgesproken in een overleg met staatssecretaris Zijlstra.

Studentenorganisaties pleiten al langer voor “objectieve voorlichting” in plaats van “glossy folders” waarin opleidingen alleen de informatie verschaffen die hen goed uitkomt. Opleidingen zouden verplicht “basisinformatie” moeten geven over onder meer studiesucces, aantal contacturen en studenttevredenheid. “Zoals dat bij medicijnen ook gebeurt”, zegt ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers.

Op die manier kunnen aankomend studenten opleidingen die hen interesseren beter met elkaar vergelijken. “Het moet niet worden weggestopt op een website als studiekeuze123”, zegt Hameleers.

Dit voorjaar pleitte de VVD voor duidelijkere voorlichting over baankans en startsalaris aan aankomend studenten. De informatie zou nu te mager zijn. Ook Zijlstra zelf schreef in zijn ‘strategische agenda’ dat zaken als aantal contacturen, groepsgrootte en baanzoekduur voor studenten makkelijk te vinden moeten zijn.

Een voorlichter van het ministerie van Onderwijs doet geen mededelingen over wat er is gezegd tijdens het overleg, dat achter gesloten deuren plaatsvond.