'Liever minder Duitsers'

Saxion Hogescholen wil liever iets minder Duitse studenten trekken. Tien procent Duitsers is “een acceptabel percentage”, zegt voorzitter Wim Boomkamp in hogeschoolblad Sax.

Van de twintigduizend studenten die bij Saxion staan ingeschreven, is ongeveer 12,7 procent Duits. “Wellicht moeten we de komende jaren wat minder actief werven”, overweegt Boomkamp.

Het artikel in Sax schiet sommige lezers in het verkeerde keelgat. Ze noemen het onaangenaam en onbehoorlijk. Een woordvoerder nuanceert de uitspraken. Het gaat niet om het precieze percentage, want dat verschilt toch al per opleiding. Het gaat erom dat Duitse en Nederlandse studenten “geïntegreerd samen kunnen studeren”.

“We zijn een Nederlandse hogeschool en vragen ons dus af: wat is wenselijk en verstandig?”, aldus de woordvoerder. “We willen niet dat we in de ogen van Nederlandse studenten een Duitse hogeschool worden.”

De vraag speelt nu op, omdat er de komende jaren grotere aantallen Duitse scholieren op zoek gaan naar een opleiding. Hervormingen in het Duitse onderwijsstelsel hebben tot een aanzienlijk grotere lichting scholieren geleid.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: duitsland