LSVb: “Loze claims in studiefolders”

Brochures van universitaire opleidingen zijn veelal misleidend. Struikelvakken worden verzwegen. Meer dan driekwart van de opleidingen zwijgt over de omvang van werkgroepen.

De Landelijke Studenten Vakbond geeft een zwengel aan de aloude twist over de voorlichting van universiteiten. De vakbond legde 52 brochures onder de loep en constateerde dat de informatie op zijn minst onvolledig is, om niet te zeggen misleidend.

In veertig procent van de gevallen claimen de opleidingen dat er ‘nauw contact’ is tussen studenten en docenten. Maar als dat verder niet wordt onderbouwd, kunnen studiekiezers weinig met die informatie, vindt de LSVb.

Hetzelfde geldt voor de bewering dat er topdocenten en topwetenschappers aan de opleiding verbonden zijn. Zeven opleidingen zetten dat in hun folder, zonder nadere toelichting.

Subjectieve oordelen, vindt de LSVb. Zo kun je studiekiezers niet voorlichten, zeker niet als een verkeerde keuze zulke grote gevolgen gaat krijgen: vertraagde studenten moeten immers veel meer collegegeld gaan betalen.

Slechts één opleiding vermeldde hoeveel studenten er in het eerste studiejaar afhaken. Er waren er maar drie die vertelden welke onderwijsvorm ze aanboden. Maar liefst 44 procent van de opleidingen heeft ooit ergens een hoge beoordeling voor gekregen.

Maandag zei staatssecretaris Halbe Zijlstra in de Tweede Kamer dat studenten bij de Onderwijsinspectie moeten klagen als ze verkeerd zijn voorgelicht. Dan kunnen de betreffende opleidingen worden gestraft “door middel van de bekostiging”, aldus de bewindsman.

Ook hogescholen liggen geregeld onder vuur om hun wervende brochures, maar die zijn in dit onderzoek niet meegenomen.

Hoger Onderwijs Persbureau