LSvB en ISO zoeken bestuursleden

Studentenvakbond LSVb en het Interstedelijk Studenten Overleg zijn nog naarstig op zoek naar nieuwe bestuursleden. Er zijn meer dan zeshonderdduizend studenten in Nederland. Er moeten er toch een paar te vinden zijn?

Ze praten met politici, ambtenaren, staatssecretarissen, ministers, onderwijsinstellingen en natuurlijk lokale studentenbonden. Ze denken mee over oplossingen voor getroffen studenten van Inholland en Windesheim. Als het moet, spreken ze duizenden demonstranten toe of praten ze voor een miljoenenpubliek in een talkshow. Ze zijn een spin in het web van het hoger onderwijs.

Er zijn saaiere banen denkbaar. En toch is het lastig om nieuwe bestuurders te vinden voor de landelijke vertegenwoordiging van studenten. De deadline voor sollicitaties hebben ze allebei verschoven om geïnteresseerden alsnog een kans te bieden.

Toegegeven, de bestuursleden van de landelijke studentenorganisaties moeten hard werken. Dat willen voorzitters Sebastiaan Hameleers (foto rechts) van het ISO en Pascal ten Have van de LSVb best erkennen. Zestig uur, soms zelfs tachtig uur in de week zijn ze bezig. “We zoeken mensen die liever moe dan lui zijn”, zegt Hameleers. “En die goed samen kunnen werken”, vult Ten Have aan.

Een paar misverstanden kunnen ze alvast uit de weg ruimen. Nieuwe bestuursleden hoeven niet bang te zijn voor de langstudeerboete. “Je kunt je gewoon een jaar uitschrijven”, legt Hameleers uit. “Die boete komt geen dag dichterbij door dit werk.”

En de bestuurders krijgen ook gewoon betaald. Het salaris is ongeveer net zo hoog als dat van een rijkstrainee, namelijk 1600 euro in de maand. “Maak je vooral geen zorgen over geld”, zegt Ten Have.

Ze zoeken ook heus niet alleen mensen die later de politiek in willen. Nogal wat voormalige studentenvertegenwoordigers zijn uiteindelijk bij een of andere politieke partij terecht gekomen, maar wie ervaring wil opdoen met personeelsbeleid en het aansturen van een grote organisatie, is ook welkom. Het bestuursjaar staat prima goed op je cv, benadrukken ze beiden.

Is het eigenlijk één grote stage? Dat is te zwak uitgedrukt, vinden ze. “Daarvoor hangt er te veel vanaf”, zegt Hameleers. “Je moet een vuist maken. Je kunt niet zeggen: het lukte vandaag even niet.”

En hun sociale leven? “In het begin sloeg het een beetje door en zag ik mijn vrienden nauwelijks”, geeft Ten Have (foto rechts) toe. “Maar nu eet ik elke avond samen met mijn vriendin en houd ik de weekenden vrij.” En volgens Hameleers worden de bestuursleden vanzelf ook vrienden. Het ISO-bestuur is samen op vakantie gegaan. “Van ons eigen geld, hoor.”

Zelf kunnen ze zich nauwelijks voorstellen dat iemand zo’n kans aan zich voorbij laat gaan. “Ik heb hem met beide handen aangegrepen”, zegt Ten Have. En dat heeft ook Hameleers gedaan. “Het is vreselijk leuk werk. En je wordt goed ingewerkt.”

De deadline van de LSVb vestrijkt zaterdag 25 februari middernacht. Die van ISO op zondag 4 maart.