LSVb haalt uit naar PvdA

De PvdA laat studenten “keihard vallen” door de basisbeurs te schrappen, schrijft de Landelijke Studenten Vakbond in een open brief aan lijsttrekker Job Cohen. Maar de PvdA vindt zichzelf juist socialer dan andere partijen.

“Het leenstelsel dat u voorstelt is een heel asociaal leenstelsel”, schrijft de LSVb. “Het treft namelijk niet die afgestudeerden die heel veel verdienen, maar juist de grote groep afgestudeerden met een middeninkomen, zoals de leraren en de verpleegkundigen. Voor hen is het extra bedrag dat ze straks moeten lenen namelijk een veel groter deel van hun latere inkomen dan voor de relatief kleine groep veelverdienende chirurgen of advocaten.”

Daar kijkt de PvdA heel anders tegenaan, laat voormalig OCW-minister Ronald Plasterk weten: “Wij vinden het eerlijk om van afgestudeerden die een hoog inkomen gaan verdienen een bijdrage te vragen voor hun studie. Wij behouden wel de aanvullende beurs om studenten met ouders met lagere inkomens te blijven ondersteunen, wat de VVD en D66 niet doen. Het CDA kiest voor een collegegeld van vele duizenden euro's als je langer dan vier jaar studeert en schaft de OV-jaarkaart af. We kunnen ons voorstellen dat studenten harder tegen die maatregelen protesteren dan tegen die van ons, want wij hebben bewust alleen gekozen voor de meest eerlijke maatregel.’’

Toegegeven, ook D66 en VVD willen de basisbeurs afschaffen, zegt vice-voorzitter Dennis Wiersma van de LSVb. En inderdaad wil het CDA het collegegeld verhogen. “Maar de PvdA speelt een sleutelrol. Wij zijn tegen een sociaal leenstelsel en willen daar aandacht voor vragen. We zijn natuurlijk ook tegen die andere scenario’s en dat zullen we ook laten weten”, aldus Wiersma.

Volgens hem is het dweilen met de kraan open. “De partijen lopen in polonaise om op studenten te bezuinigen. We hebben de PvdA eruit gepikt om te laten merken dat we het niet accepteren.”

HOP