'Maak van Uithof Utrecht Science Park'

Vanaf 15 april woon of werk je niet meer in De Uithof maar in het Utrecht Science Park. Dat is althans de wens van het projectbureau met de gelijknamige naam. Of de gemeente een officiële naamswijziging ziet zitten, valt nog te bezien.

De naam Utrecht Science Park voor een wijk waar een hogeschool, een universiteit en diverse onderzoeksinstellingen zitten, is geschikter dan de historische naam De Uithof, vinden de Universiteit Utrecht en het projectbureau Utrecht Science Park dat de belangen van dit gebied behartigt. Maar tot nog toe lijken niet veel mensen warm te lopen voor deze naam. “De geografische naam kun je niet zonder slag of stoot vervangen”, zegt een woordvoerder van de gemeente Utrecht.

Bij de officiële bekendmaking van het lustrumprogramma van de Universiteit Utrecht werd het nog maar eens geopperd: de naam De Uithof moest nu toch maar eens worden vervangen door Utrecht Science Park. Nu steeds meer kennis in De Uithof wordt geconcentreerd en steeds meer grote bedrijven de weg naar de voormalige Johannapolder weten te vinden, dekt Utrecht Science Park de naam beter dan de historische naam De Uithof, wat kort gezegd het buitengebied van een klooster is. De directeur van het Projectbureau Utrecht Science Park wil de naam graag op het display van de Uithofbussen zien; de gedeputeerde van Economische Zaken wil zich wel hard maken om de naam Utrecht Science Park op de anwb-borden te zetten.

Zo’n vaart zal het echter niet lopen. De eerste poging om de naam De Uithof te veranderen, was op 1 juni 2004. Collegevoorzitter Yvonne van Rooy en de toenmalige rector Willem Hendrik Gispen grepen de opening van het Alexander Numangebouw aan om de naam Science Park Uithof te lanceren. Binnen korte tijd, zo was het idee, zou de naam De Uithof geschiedenis zijn.

In 2006 ging er een persbericht uit van de UU waarin werd gesteld dat de naam De Uithof plaats ging maken voor Science Park Utrecht. De gemeente was not amused en eiste een rectificatie. En ook dit keer lijkt de gemeente niet onder de indruk van het vorige week gelanceerde idee dat Utrecht Science Park de nieuwe naam zou moeten worden voor De Uithof. En officieel verzoek is niet binnengekomen, zegt een woordvoerder van de gemeente. En als die er zou komen, dan moeten er vele tijdrovende procedures worden doorlopen om de naam te veranderen. Daarbij komen nog eens vele kosten kijken om alleen al alle verkeersborden en wijknaamborden te vervangen. En dat in een tijd dat er bezuinigd moet worden. Zelfs de bestemming op de bussen veranderen waar Alie Tigchelhoff, directeur van het projectbureau al over fantaseerde, is geen sinecure: “Neem van mij aan dat er voorlopig op de bussen ook gewoon De Uithof blijft staan.”

Officieel is er inderdaad geen verzoek ingediend, zegt Tigchelhoff. Wel hebben alle aangesloten partijen in een veel vroeger stadium afgesproken om in hun uitingen de naam Utrecht Science Park te gebruiken. Maar, zo zegt Tigchelhoff, het is nog niet duidelijk wat dat gaat betekenen voor allerlei bebording of andere uitingen. Wat wel duidelijk is, is dat er tijdens de opening van het David de Wied gebouw op 15 april – de dag dat 50 jaar geleden de eerste paal voor het eerste gebouw van de universiteit in De Uithof de grond in ging -  aandacht wordt besteed aan de naam USP. Maar vooralsnog zetelt het Utrecht Science Park dus gewoon nog in De Uithof.

GK