Mailproblemen voorlopig nog niet opgelost

Al een week heeft vrijwel de hele Universiteit Utrecht problemen met het computernetwerk. Op de werkvloer wordt gezucht en gesteund en zelfs hardop gevloekt. Helaas, zegt verantwoordelijk directeur Ineke Molenaars, is dé oplossing voor het probleem nog niet gevonden.

Het probleem zit ‘m niet in het netwerk zelf, benadrukt Ineke Molenaars van Informatiemanagement en ICT-dienstverlening, maar in de zogeheten storage omgeving. "Hier worden vanuit verschillende servers en programma’s documenten opgeslagen in een gedeelde storage omgeving, ook de inhoud van de mailboxen. We hebben ontdekt dat als iedereen ’s ochtends inlogt, een server dit hele systeem te zwaar belast. Daardoor lukt het inloggen niet of pas na lange tijd, klapt Outlook er regelmatig uit en kunnen de programma’s van Office trager zijn.”

Welke server de boosdoener is en waarom het systeem extra zwaar wordt belast, is nog niet duidelijk. “We hebben al een paar zaken kunnen uitsluiten. Elke keer gaan we een laagje dieper en kunnen dan weer andere zaken uitsluiten. We leken dit weekend een manier gevonden te hebben om de last voor de gebruikers te verlichten. Helaas was dit van korte duur."

Inmiddels zijn er experts van buiten de universiteit aan het kijken of zij het probleem kunnen verhelpen. “En ook zijn we bezig met het treffen van een tijdelijke oplossing. We vergroten de capaciteit van de storage. Dat moet enige verlichting geven."

Voorlopig moeten alle windows-gebruikers nog even geduld hebben. Molenaars: “We weten dat de computerproblemen veel ergernis veroorzaken. Als de programma’s niet of niet goed werken, stagneert het werk.”

Tags: directie its