Meer Britse studenten naar Nederland

Steeds meer Britse jongeren besluiten in Nederland te gaan studeren. Bij een aantal universiteiten verdubbelde het aantal vooraanmeldingen uit het Verenigd Koninkrijk ten opzichte van vorig jaar.

Bij de universiteiten van Leiden, Groningen, Maastricht en Rotterdam meldden zich tot nu toe meer dan zeshonderd Britten aan voor een (Engelstalige) bacheloropleiding, schrijft internationaliseringstijdschrift Transfer. De Universiteit Maastricht – die zich nadrukkelijk profileert op de Britse onderwijsmarkt – noteerde al 255 vooraanmeldingen. In Leiden gaat het om 218 inschrijvingen, in Groningen om 100 en in Rotterdam zijn het er 80.

Het is nog niet zeker of de Britse jongeren daadwerkelijk aan een Nederlandse universiteit gaan studeren. Velen schrijven zich bij meerdere universiteiten in en maken pas later een keuze.

Een verklaring voor het hoge aantal aanmeldingen is het besluit van de Britse regering dat universiteiten vanaf september bijna drie keer zoveel collegegeld mogen heffen. Veel universiteiten hebben al aangekondigd het maximale tarief van negenduizend pond (zo’n tienduizend euro) te gaan vragen.