Meer nieuwe leden bij verenigingen

Studentenverenigingen hebben 2 procent meer aanmeldingen dan vorig jaar. In Utrecht zijn er 2,4 procent meer eerstejaars leden dan vorig jaar, ondanks de toegenomen studiedruk.

In totaal 7520 mensen hebben de ontgroening doorstaan en zijn aangemeld bij een gezelligheidsvereniging. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV), de koepel van gezelligheidsverenigingen, waar 46 verenigingen aan verbonden zijn.

Grootste groei is in Nijmegen, waar maar liefst 27 procent meer eerstejaars de sociëteiten binnenlopen. In Rotterdam nam het aantal eerstejaars juist wat af.

Nieuwe aanwas
Utrecht volgt de landelijke trend met een groei van 2,4 procent. De Domstad telt 1143 nieuwe eerstejaars, laat vice-voorzitter van de LKvV Maarten van de Wetering weten. In Utrecht zijn alleen het USC, UVSV, Veritas en Unitas verbonden aan de LKvV, dus een compleet geven de cijfers niet, maar uit een rondgang die DUB laatst maakte blijkt dat de andere Utrechtse verenigingen ook veel nieuwe aanwas hebben.

Volgens de LKvV hebben eerstejaars studenten door de toegenomen studiedruk de behoefte om zich aan te sluiten bij studentenverenigingen, omdat die structuur geven aan studiedruk. Door de verhoogde druk zou er bij ouderejaars dit jaar wel minder animo zijn om een voltijd bestuursjaar te vervullen.

Op basis van vooraanmeldingen meldde VSNU onlangs dat er dit studiejaar 4,5 procent meer eerstejaars studenten zijn vergeleken met vorig jaar. Dit zou betekenen dat het aantal leden van een studentenvereniging relatief afneemt.