Meeste Rubiconbeurzen naar Utrecht

Zes jonge Utrechtse wetenschappers kunnen met een Rubiconbeurs van NWO naar het buitenland om onderzoekservaring op te doen. Landelijk zijn er drieëntwintig beurzen toegekend, plus vijf voor jonge buitenlandse onderzoekers die naar Nederland komen.

De pas gepromoveerde wetenschappers kunnen maximaal twee jaar onderzoek doen bij een vooraanstaand buitenlands instituut. Net als in vorige jaren vertrekken de meeste jonge onderzoekers naar de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Anderen gaan naar Spanje, Frankrijk, Duitsland, Finland en Panama. Ze doen onderzoek naar uiteenlopende onderwerpen als ‘immoreel groepsgedrag’ en ‘immuunsysteemremmers uit tekenspuug’.

Utrecht wist de meeste beurzen binnen te slepen, gevolgd door de Universiteit Leiden (5). In totaal hadden 211 wetenschappers een aanvraag ingediend. Nederlandse instituten die een buitenlandse onderzoeker onderdak bieden, krijgen elk 55.000 euro. De beurs voor de Nederlandse laureaten is afhankelijk van de buitenlandse bestemming.

De Utrechtse winnaars zitten in de bèta en medische hoek. Hun bestemming is Amerika of Engeland. Hersenonderzoeker Matthias Bossong bekijkt de invloed van een soort cannabisplanten in onze hersenen op psychoses en hoe die planten te snoeien zijn. Hij gaat dit verder uitwerken in Londen. Biologe Matilde Galli doet onderzoek naar celdeling en gaat naar San Francisco. Ecologe Bethany Hoye onderzoekt de rol van parasieten bij infectieziekten en gaat naar Colorado. Farmaceut Pieter Vader bekijkt hoe stukjes RNA kunnen helpen om de groei van tumoren te stoppen. Hij vertrekt naar Oxford. Ook naar Oxford gaat scheikundige Lia Verhoeff. In haar onderzoek focust zij zich op het manipuleren van grensvlakken van druppels met laserstralen. Viroloog Robbert de Vries onderzoekt het wonderbaarlijke aanpassingsvermogen van de griep en gaat dit doen in San Diego.

De Rubiconsubsidies gelden als het ‘voorportaal’ van de prestigieuze Veni-, Vidi- en Vici-subsidies voor topwetenschappers. Vanaf 1 januari 2012 wordt het Rubiconprogramma versoberd omdat NWO er geen speciale subsidie meer voor krijgt van het kabinet. Om in aanmerking te komen voor een subsidie moeten jonge onderzoekers vanaf dan ten minste drie van de vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag verbonden zijn geweest aan een Nederlandse universiteit – als werknemer of als studentpromovendus. De mogelijkheid voor onderzoekers uit het buitenland om in Nederland onderzoek te doen komt te vervallen. De beperking geldt ook voor Nederlanders die in het buitenland promoveerden.