Met je UU-sjaaltje naar Harvard

Vroeger deden we het allemaal wel een keer: we speelden bakkertje, waren brandweerman of we deden een lerares na. Maar een conferentie van de Verenigde Naties simuleren, dat is wel andere koek. Een delegatie van zeventien studenten uit Utrecht reisden eind februari af naar Boston, om op de Harvard University mee te doen aan een nagebootste VN conferentie van ‘Harvard Model United Nations’. Ze vielen ook nog eens in de prijzen.

Isabel, Teoman, Anne Marie en Samuel horen bij de ‘Utrecht University Model United Nations’ (UUMUN). Deze organisatie bestaat sinds 2005 en heeft elk jaar een nieuwe delegatie. Naast het prestigieuze Harvard is de groep dit jaar ook in Cambridge geweest. Hier vielen ze elf keer in de prijzen waaronder twee ‘best delegate’  prijzen. Het hele jaar door wordt er getraind. “Elke woensdag en eens in de twee weken op zaterdag kwam onze delegatie bijeen om onze vaardigheden te ontwikkelen en onze inhoudelijke kennis bij te spijkeren”, vertelt Isabel. “De vaardigheden die we vooral hebben getraind zijn onderhandelen, presenteren, debatteren en lobbyen.”

Ethiopië

Tijdens een conferentie, representeer je niet je eigen land,  de UUMUN moest in Boston Ethiopië vertegenwoordigen. “Om ons daarop voor te bereiden hebben we een ontmoeting gehad met de Ethiopische staatssecretaris van Buitenlandse Zaken, die speciaal voor ons vanuit Frankrijk naar Nederland was gekomen. Dat was niet alleen bijzonder, maar ook nuttig. Verder schrijf je van tevoren resoluties en speeches. Je verdiept je in de policy van het land dat je vertegenwoordigd, en maakt jezelf bekend met de standpunten”, vertelt Anne Marie.

En daar sta je dan, tussen drieduizend andere studenten van over de hele wereld. Bekende Amerikaanse universiteiten zoals Yale en Princeton waren er ook met een afvaardiging. “Als nuchtere Nederlander was ik daar wel van onder de indruk”, zegt Anne Marie. Teoman vond het ook indrukwekkend. “We wisten dat de delegaties zeer fanatiek zouden zijn, maar als je mensen ziet doorwerken tot in de ochtenduren, dan merk je wel hoe intens de conferentie is.”

Grap

En dan maar proberen op te vallen tussen al die mensen. “hoe je opvalt is een vraag waar we lang bij stil hebben gestaan”, zegt Samuel. “Onze tactiek lag deels in uniformiteit, maar ook in het stimuleren van individuele kwaliteiten. Samen straalden we uniformiteit uit, sjaaltjes van de UU, een stropdas van de UU, pak aan en een Ethiopië pin opgespeld. Maar je moet ook individueel opvallen. Elk delegatielid zat namelijk wel in een ander comité. Het kwam dan dus op jezelf aan. Een goed geplaatste grap kan wonderen doen voor de samenwerking. Ben je een wijsneus? Laat je kennis dan zien aan de mede studenten. Je moet je laten horen, initiatief nemen, vindingrijk zijn, ook als dat soms betekent dat je tegen de stroom in moet zwemmen.”

Drieduizend bloedfanatieke mensen bij elkaar, dat moet wel een keer mis gaan. Anne Marie zag de minder mooie kant van mensen tevoorschijn komen. “Soms gingen delegaties wel heel ver. Ik heb gezien hoe twee landen samen een resolutie schreven en hoe aan het einde de ene een USB stick uit de laptop trok en ermee naar de jury rende, bewerend dat hij het alleen had gedaan.”

Timmerman

Uiteindelijk werd het harde werk beloond. Na vier dagen buffelen, werden vier UUMUN leden beloond met een ‘honourable mention’. Samuel had wel verwacht dat de Utrechtse delegatie in de prijzen zou gaan vallen. “Na onze monsteroverwinning in Cambridge, dacht ik dat we op Harvard in ieder geval  iets zouden winnen. Sommige leden van UUMUN weten de spijker elke keer zo goed op de kop te slaan, daar kan een timmerman nog wat van leren.”