Miljoen voor universitair programma voor topstudenten

Ambitieuze en talentvolle Utrechtse masterstudenten die een topcarrière in het bedrijfsleven of publieke sector nastreven, kunnen vanaf volgend jaar deelnemen aan het Future Leadership Programma. Staatssecretaris Zijlstra maakte donderdag bekend dat de UU hiervoor 1 miljoen krijgt uit het Siriusprogramma dat de ontwikkeling van talent in het hoger onderwijs ondersteunt.

Studenten die geselecteerd worden voor het Engelstalige programma krijgen ondermeer masterclasses van prominente wetenschappers en bestuurders als Onno Ruding, Jacqueline Cramer en Feike Sybesma. Daarnaast wordt in interdisciplinaire teams voor een externe opdrachtgever gewerkt aan een complexe casus, een innovation challenge. Tenslotte kunnen studenten deelnemen aan een summerschool van een buitenlandse universiteit.

Het nieuwe Future Leadership Programma staat onder voorzitterschap van hoogleraar Bestuurskunde Paul Verweel. Fried Keesen, de huidige onderwijsdirecteur van het University College, is de directeur. Volgens Keesen mikt de universiteit met het nieuwe programma voor het eerst op uitblinkende masterstudenten die “het vizier naar buiten hebben gericht”.

“Bestaande honoursprogramma’s voor masterstudenten in verschillende faculteiten willen toch vooral dat studenten zich nog verder verdiepen in de wetenschappelijke discipline. Dat is prima, maar er zijn ook studenten die voorbereid willen worden op een loopbaan in de top van het bedrijfsleven of van de overheid. Als universiteit heb je ook een verantwoordelijkheid voor die studenten.”

Een ander opvallend aspect van het  Utrechtse honoursprogramma is de nadruk op ethische reflectie, aldus Keesen. “Of je nu kijkt naar de grote bankencrisis op Wallstreet of een kleine partijcrisis binnen de PVV, het wordt steeds belangrijker dat  leiders kunnen omgaan met lastige normatieve vragen. Daar willen we studenten op voorbereiden.”

In de  innovation challenge komen morele vraagstukken daarom ruimschoots aan bod. Als voorbeeld van een mogelijke casus noemt Keesen een onderzoek naar de toekomst van de elektrische auto. “Wat is nu werkelijk duurzaam? Moet je auto’s elektrisch laten rijden als je daarvoor kolencentrales meer elektriciteit moet laten opwekken? En wie moet het initiatief nemen, overheid of bedrijfsleven? Met dat soort vragen worden studenten geconfronteerd.”

De doelstelling is dat in september zo’n 80 masterstudenten aan het eerste universiteitsbrede honoursprogramma voor masterstudenten beginnen.  In 2013 moeten er zo’n 160 studenten zijn. Talentvolle buitenlandse masterstudenten zijn bij de werving een belangrijke doelgroep. Keesen: “Wij hopen dat dit traject studenten kan verleiden om naar Utrecht te komen. Zie het als de slagroom op de taart; iets extra’s naast de reguliere mastercursussen.”

Van studenten wordt komend jaar een eigen bijdrage van 500 euro gevraagd. Deze zal in komende jaren stijgen naar 750 euro. Op termijn wil de UU dat het programma kostendekkend wordt. “We zouden graag zien dat onze externe partners op gaan treden als sponsor, of op andere manieren bijdragen gaan leveren. Maar dan zullen we hen eerste moeten overtuigen van de meerwaarde van dit programma.”

Ook vijf andere universiteiten kregen donderdag te horen dat ze bijdragen uit het Siriusprogramma tegemoet mogen zien voor honourstrajecten in de masterfase. In totaal wordt 6.4 miljoen euro uitgekeerd. De betrokken instellingen moeten de verstrekte subsidies matchen.

Voor het Siriusprogramma is in totaal 50 miljoen euro beschikbaar uit aardgasbaten en 11 miljoen uit middelen van OCW. In eerdere subsidieronden kregen 19 universiteiten en hogescholen, waaronder de UU, al bijdragen voor excellentietrajecten in de bachelorfase.

XB