Miljoenengift Wageningen Universiteit

Een anonieme weldoener heeft Wageningen Universiteit 3,2 miljoen euro geschonken voor malaria-onderzoek in Afrika. Het is de grootste particuliere gift in de geschiedenis van de instelling.

Collegevoorzitter Aalt Dijkhuizen twitterde vrijdag: “Got the biggest private donation in our history: 3.2 m euros. To be spent on our malaria research in Africa. Dear donor, thank you so much!!”

“Dat is ook alles wat erover bekend is”, reageert een woordvoerder van de universiteit. “En het gaat niet om een erfenis of legaat.” Hoeveel geld Wageningen Universiteit jaarlijks van particulieren krijgt, weet hij niet. “Dat zijn we in kaart aan het brengen, juist omdat fondsenwerving steeds belangrijker wordt.”

Wageningen Universiteit heeft net als andere Nederlandse universiteiten verschillende fondsen waarin donaties van particulieren – bijvoorbeeld alumni – en organisaties terechtkomen. Uit de fondsen worden onder andere buitengewoon hoogleraren gefinancierd en studiebeurzen aan getalenteerde studenten uit ontwikkelingslanden.

In het buitenland krijgen universiteiten vaker giften van filantropen. Zo ontving de universiteit van Oxford in september 90 miljoen euro om een nieuw college te openen. De Duitse Technische Universität Karlsruhe kreeg in 2008 tweehonderd miljoen euro, vermoedelijk de hoogste gift van een particulier aan een Europese universiteit. Maar aan kop staan de Amerikaanse universiteiten, die jaarlijks honderden miljoenen euro’s binnenhalen.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: alumnus