'Minder masterstudenten door Zijlstra'

Als staatssecretaris Zijlstra de basisbeurs in de masterfase afschaft en het ov-reisrecht beperkt, zegt twintig procent van de studenten niet meer aan een masteropleiding te beginnen.

Het Interstedelijk Studenten Overleg vroeg het eigen studentenpanel naar de effecten van de maatregelen die Zijlstra heeft aangekondigd. De staatssecretaris wil vanaf volgend jaar de basisbeurs in de masterfase afschaffen. Masterstudenten die uitlopen, moeten bovendien hun ov-kaart inleveren.

Als alle maatregelen worden ingevoerd, begint één op de vijf bachelorstudenten niet aan een master, aldus het ISO-rapport. Nog eens 41 procent zal een ander masterprogramma kiezen dat korter of makkelijker is, of meer kans op werk biedt.

De studenten lijken niet te weten wat erger is: de basisbeurs verliezen of de ov-kaart. Als Zijlstra alleen de basisbeurs voor masterstudenten afschaft, dan stopt twaalf procent van de studenten na zijn bachelor. Wanneer hij alleen het ov-reisrecht beperkt, zegt dertien procent van de bachelorstudenten geen master te zullen volgen. Bij elkaar gaat het om twintig procent van de respondenten.

ISO-voorzitter Sebastiaan Hameleers: “Je ziet dat studenten strategische keuzes gaan maken en voor een andere master kiezen. Dat kan bijvoorbeeld invloed hebben op de bètastudies, waar veel masterprogramma’s tweejarig zijn.”

Volgens de studentenorganisatie onderschat het kabinet de effecten van de maatregelen en zou er niet alleen in de bachelorfase, maar ook in de masterfase een uitloopjaar moeten gelden voordat een student zijn ov-kaart verliest. Juist in hun laatste jaar moeten studenten veel reizen omdat zij stagelopen of een afstudeeronderzoek doen. De regering zou bovendien moeten onderzoeken hoe afhakers kunnen worden overtuigd om alsnog een master te volgen.

Verder waarschuwt het ISO dat ruim de helft van de studenten aangeeft meer te gaan werken naast de studie en dat meer dan zestig procent extra gaat lenen.

Het ISO-studentenpanel bestaat uit bijna 2500 studenten die zichzelf hebben aangemeld. De enquête werd ingevuld door 1195 leden, van wie meer dan zeventig procent aan de universiteit studeert.