Minimaal twaalf uur les per week

De Tweede Kamer wil dat studenten minimaal twaalf uur per week college krijgen. Staatssecretaris Zijlstra moet daarover afspraken maken met hogescholen en universiteiten.

De motie over het aantal contacturen werd twee weken geleden ingediend door PVV-kamerlid Beertema tijdens het debat over de ‘strategische agenda’ van Zijlstra. Aanvankelijk wilde hij het minimum van twaalf contacturen per week wettelijk vastleggen, maar later besloot hij dat het onderdeel moet worden van de prestatieafspraken in het hoger onderwijs.

Gisteren werd er over de gewijzigde motie gestemd. Regeringspartijen CDA en VVD waren tegen, maar PvdA, SP, de Partij voor de Dieren, D66 en de PVV stemden voor. Zij hebben samen een meerderheid.

Staatssecretaris Zijlstra maakt de komende tijd afspraken met hogescholen en universiteiten over wat zij de komende vier jaar moeten bereiken. Wie zich aan de afspraken houdt, krijgt extra geld. Wie faalt, krijgt juist minder.