Minister Donner over huurtoeslag

Nog in juni presenteert minister Donner van Wonen een analyse van de knelpunten in de studentenhuisvesting. In april maakt hij bekend of er huurtoeslag kan komen voor onzelfstandige studentenwoningen.

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet  ambitieuzer aan de slag moet met studentenhuisvesting. Met het oog op de kenniseconomie vinden ze dat onderwerp te belangrijk om over te laten aan gemeenten.

CDA en PvdA hameren al enige tijd op de herinvoering van huurtoeslag voor onzelfstandige kamers. Omdat studenten die toeslag nu niet krijgen, bouwen de studentenhuisvesters alleen nog eenheden met een eigen douche, toilet en keuken. Die worden voor 350 euro per maand verhuurd, maar kosten een student na aftrek van de huurtoeslag 250 euro. Ze zijn dus gewilder, maar ook duurder om te bouwen. Bovendien passen er minder van zulke appartementen in een studentenflat. En dat terwijl Nederland ruim zestigduizend studentenwoningen tekort komt.

Minister Donner liet de Tweede Kamer dinsdag weten dat de huurtoeslag vijftig tot honderd miljoen euro per jaar zou kosten en dat hij daar geen geld voor heeft. Wel is hij bereid na te rekenen wat er klopt van het argument dat de huurtoeslagen zichzelf terugverdienen.

Hoger onderwijs persbureau

Tags: huurtoeslag