Ministerie zoekt student als reporter

Een student gaat dit najaar via sociale media verslag doen van de algemene vergadering van de Verenigde Naties in New York. Het ministerie van Buitenlandse Zaken hoopt dat jongeren op die manier een duidelijker beeld krijgen van wat er bij de VN gebeurt.

“Een VN-top levert niet altijd directe resultaten op, waardoor het zeker voor jongeren vaag blijft wat daar gebeurt”, zegt een voorlichter. Met een studentreporter in haar kielzog hoopt het ministerie daar verandering in te brengen.

Van de student wordt verwacht dat hij of zij blogt, filmt en tweet tijdens de top. “Het gaat niet alleen om leuke sfeerverslagjes, het moet ook ergens over gaan. De student kan diplomaten en bewindslieden interviewen en laten zien hoe Nederland daar te werk gaat.”

Om aan de wedstrijd mee te doen moeten kandidaten voor 7 juli een Youtube-filmpje van maximaal één minuut op de Facebook-pagina van de wedstrijd plaatsen, waarin ze duidelijk maken waarom zij de meest geschikte verslaggever zijn. Ze moeten zoveel mogelijk stemmen en reacties op hun inzending verzamelen. Een jury die bestaat uit delegatieleden kiest uiteindelijk de winnaar.