Na 3 jaar toch titel voor promovendus

Op het allerlaatste moment werd zijn promotie aan de TU Eindhoven verhinderd, maar nu heeft de omstreden Marcoen Cabbolet aan de Vrije Universiteit Brussel alsnog de doctorstitel behaald. Summa cum laude nog wel.

Drie jaar geleden ontstond er opschudding in de wereld van de wetenschap na een interview met de promovendus in het Eindhovense universiteitsblad Cursor. Cabbolet verdedigde een theorie die tegen de kwantummechanica en algemene relativiteitstheorie indruist. Hij speculeerde dat antimaterie wordt afgestoten door de zwaartekracht. Hij zou zomaar eens de Einstein van deze eeuw kunnen worden, aldus de openingszin van het artikel.

Er ontstond een rel en Nobelprijswinnaar Gerard ’t Hooft van de Universiteit Utrecht werd gevraagd als buitenstaander zijn licht op de kwestie te laten schijnen. Die verwees het proefschrift naar de vuilnisbak. Cabbolet stribbelde tegen, maar de TU Eindhoven was onverbiddelijk. Als een proefschrift niet aan de norm voldoet, kan de promotie nu eenmaal geen doorgang vinden, ook niet als de universiteit kort van tevoren tot dat oordeel komt.

Nu meldt Cursor dat Cabbolet alsnog de doctorstitel voor zijn naam mag zetten. Hij is summa cum laude gepromoveerd. Niet in de natuurkunde, maar in de ‘wijsbegeerte en moraalwetenschappen’.