Na waarschuwing volgt wielklem

Nu een waarschuwing door middel van een geel briefje, vanaf woensdag een wielklem. Studenten en medewerkers zonder parkeervergunning mogen niet meer op het Princetonplein parkeren.

briefjeEen medewerker van de Bètafaculteit mailde vorige week de redactie met de vraag waar de universiteit nu helemaal mee bezig is. ‘Ik sta keurig in een vak geparkeerd op het Princetonplein, maar toch krijg ik een waarschuwingsbriefje dat ik fout geparkeerd sta. Op het briefje staan alle parkeerplaatsen en deze staat er gewoon op. Om mij heen zie ik vele auto’s met eenzelfde briefje. Wat is hier aan de hand?’

Vanaf 1 januari heerst er een nieuw parkeerregime in de noordwesthoek van De Uithof, legt complexbeheerder Ruut van Rossen uit. Op de Sorbonnelaan mogen vanaf 1 januari alleen nog medewerkers van SRON parkeren, op het Princetonplein alleen nog werknemers van TNO en Deltares. Zij hebben allen een speciale parkeervergunning gekregen die achter de voorruit zichtbaar moet zijn. Wie geen vergunning heeft, kon dat de afgelopen weken merken door een geel briefje onder de ruitenwisser, afkomstig van Security.

“Wie de parkeerplaats oprijdt, ziet een groot geel bord waarop de wijziging staat”, zegt de receptionist van het Buys Ballot Gebouw, voorheen het Buys Ballot Laboratorium. “Bovendien heeft iedereen die hier werkt een mailtje over het gewijzigde parkeerbeleid gekregen.”

Volgens complexbeheerder Van Rossen heeft de parkeerdruk geleid tot nieuwe parkeerregels. Medewerkers in de noordwesthoek kunnen hun auto kwijt op de parkeerplaats aan de Budapestlaan of op het grote terrein aan de Padualaan.  Op de parkeerplaats van de Padualaan is plaats vrijgemaakt door de medewerkers van de hogeschool de toegang tot deze autostalling te ontzeggen.

Niet iedereen bleek echter op de hoogte van de veranderingen, zo blijkt na een korte wandeling op vrijdag de 13de over het Princetonplein. De bezitter van deze Peugeot mag wel uitkijken. De waarschuwingen kosten hem of haar nu nog geen cent, maar vanaf woensdag worden er wielklemmen gelegd. En die raak je niet gratis kwijt.

Om een wielklem te laten verwijderen is de foutparkeerder 25 euro per 24 uur kwijt. En Security waarschuwt: “Dat bedrag wordt binnenkort waarschijnlijk verhoogd.” Voor wie wil weten hoeveel rijker de universiteit hiervan wordt: “Niet rijker”, zegt Van Rossen. Het geld gaat naar Security voor de gemaakte arbeidsuren voor het aanbrengen en verwijderen van de wielklem. Die 25 euro dekken al lang niet meer de kosten.”