Nederlandse winnaars Ig Nobel Prizes

Wie nodig moet plassen, neemt rationelere beslissingen dan iemand die geen aandrang voelt. Gapen werkt niet aanstekelijk bij de kolenbranderschildpad. En hoe kan het dat discuswerpers duizelig worden, maar kogelslingeraars niet?

Nederland sleepte gisteravond drie Ig Nobel Prizes in de wacht. De prijzen worden uitgeloofd voor onderzoek dat mensen “eerst doet lachen en dan doet nadenken”. Ze zijn half serieus en voor de andere helft een parodie op de Nobelprijzen. Zo ging de Ig Nobel Prize voor de wiskunde dit jaar naar een hele reeks voorspellers van het einde van de wereld, waaronder predikant Harold Camping, die deze zomer nog dacht dat het Laatste Oordeel ophanden was.

De prijs voor de geneeskunde ging naar het plasonderzoek. Dat is door een hele groep onderzoekers verricht, maar de Nederlanders Mirjam Tuk (Universiteit Twente) en Debra Trampe (Rijksuniversiteit Groningen) waren de eerstgenoemde auteurs. Wie zich moet inhouden met plassen, is minder impulsief bij het nemen van een beslissing, aldus de onderzoekers.

De prijs voor de natuurkunde ging naar enkele Franse auteurs, maar ook naar de Nederlander Herman Kingma (Universiteit Maastricht), omdat ze duizeligheid van discuswerpers verklaarden: die draaien in het rond voordat ze de discus werpen. Maar waarom worden kogelslingeraars dan niet duizelig? Omdat die een ander soort draai maken.

En mensen gapen als ze iemand zien gapen, maar heeft de kolenbranderschildpad daar ook last van? Nee, die is daar niet gevoelig voor, onthulde Natalie Sebanz van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Nederland viel al eerder in de prijzen, bijvoorbeeld voor de ontdekking dat een ritje in de achtbaan tegen astma helpt, maar ook voor onderzoek naar de flora en fauna in matrassen. Andre Geim, de Russische natuurkundige die aan de Radboud Universiteit Nijmegen werkte, is de enige wetenschapper die zowel een Ig Nobel Prize heeft gekregen (in 2000 voor het laten zweven van een kikker in een magnetisch veld) en de Nobelpijs (vorig jaar voor zijn onderzoek naar grafeen, het laagje koolstof dat slechts één molecuul dik is).

Het feestje van de uitreiking, inclusief een paar melige acts, werd op YouTube uitgezonden en is op de website te bekijken.