Negatief studieadvies moet op schrift

Studentendecanen moeten examencommissies niet mondeling maar schriftelijk informeren over eventuele bijzondere omstandigheden van een student. Dat blijkt uit een uitspraak van het College van beroep voor het hoger onderwijs.

Een studente aan de Hogeschool Inholland in Den Haag vocht haar negatieve bsa aan bij het College. Ze had weliswaar slechts dertig van de veertig benodigde studiepunten gehaald, maar voerde aan dat dit het gevolg was van bijzondere persoonlijke omstandigheden. Die waren volgens de studente niet meegewogen in het besluit van de examencommissie.

Volgens de hogeschool was de studentendecaan wel om informatie gevraagd, maar had die alleen een mondelinge toelichting gegeven aan de examencommissie. Dat zou aan het computersysteem van de studentendecanen te wijten zijn.

Maar het CBHO vindt dat zo’n toelichting, met het oog op de rechtsbescherming van de student, altijd op schrift moet staan. De hogeschool moet nu opnieuw een besluit nemen. Of de studente alsnog mag doorstuderen is nog niet bekend.