Negen Rubiconbeurzen naar Utrechters

De UU scoort goed in een nieuwe subsidieronde van NWO voor jonge wetenschappers die ervaring in het buitenland willen opdoen. Negen van de 29 Rubiconsubsidies gaan naar Utrechts onderzoekstalent.

Met de Rubiconsubsidie kunnen pas-gepromoveerden maximaal twee jaar onderzoek doen buiten Nederland of vanuit het buitenland naar Nederland komen. De subsidies worden vaak gezien als opmaat naar veni-, vidi- of vicibeurzen.

In totaal hadden 172 wetenschappers een aanvraag ingediend. Van de 29 beurzen gaan er 26 naar Nederlandse onderzoekers die een kijkje over de grenzen willen nemen.

Of het Rubiconprogramma na 2011 blijft bestaan is onzeker, zo meldt de onderzoeksfinancier NWO. Het kabinet heeft geen middelen hiervoor vrijgemaakt.

XB

Hieronder de gehonoreerde aanvragen:

De invloed van babygerichte spraak op taalontwikkeling
Drs. F.W. (Frans) Adriaans (m) 1981, UU -> University of Pennsylvania, Institute for Research in Cognitive Science (VS), 24 maanden
Volwassenen passen hun spraak aan wanneer ze praten tegen baby's. Dit maakt het makkelijker voor baby's om de woorden van hun moedertaal te leren. Met computermodellen wordt onderzocht welke spraakeigenschappen belangrijk zijn voor taalontwikkeling en hoe deze het leerproces beïnvloeden.

Vroege kennisdeling in de optica (Descartes, Gassendi, Mersenne)
Dr. D. (Delphine) Bellis (v), UU -> Ghent University (BE), 12 maanden
In de eerste helft van de zeventiende eeuw werden belangrijke ontdekkingen gedaan binnen de optica. Dit onderzoek bestudeert, aan de hand van briefwisselingen, hoe drie belangrijke wetenschappers onderling informatie uitwisselden en zo hun theorieën in dit gebied aanpasten.

Vingerafdruk van kanker
Dr. P.J. (Paul) Boersema (m) 1982, UU -> Max Planck Instituut voor Biochemie, Afdeling Proteomics en Signaaltransductie (DE), 24 maanden
Kankercellen scheiden andere eiwitten uit dan gewone cellen. Deze eiwitten vormen een vingerafdruk waaraan je kankercellen zou kunnen herkennen. De onderzoekers zullen vergelijken welke eiwitten uitgescheiden worden tijdens verschillende fasen in de ontwikkeling van borstkanker.

Balanceren tussen werk en gezin
Dr. L.L. (Lieke) ten Brummelhuis (v) 1983, UU -> Drexel University, LeBow College of Business (VS), 16 maanden
Iedere ouder kent de uitdagingen die het combineren van werk- en gezinstaken met zich meebrengt. De onderzoekers gaan in kaart brengen op welke manier gezin en werk met elkaar conflicteren en welke voordelen werk en gezin voor elkaar kunnen opleveren.

Verfrommelde schillen als modelsysteem voor virussen
Dr. D.J. (Daniela) Kraft (v) 1983, UU –> New York University, Center for Soft Matter Research (VS), 24 maanden
Virussen bestaan uit genetisch materiaal verpakt in een beschermende eiwitschil. Alhoewel virussen verschillen in aantal en eigenschappen van hun bouwstenen, lijken hun bolvormige eiwitschillen sterk op elkaar. De wetenschappers gaan op zoek naar een fysische oorzaak daarvoor door verfrommelde schillen van nanodeeltjes te bestuderen.

Interactief patronen zoeken in databases
Dr. M. (Matthijs) van Leeuwen (m) 1981, UU -> Katholieke Universiteit Leuven, Machine Learning (BE), 24 maanden
Met behulp van de computer kunnen patronen in databases worden gezocht. Nu gebeurt dat zonder tussenkomst van de gebruiker, maar dit leidt tot veel overtollige en oninteressante patronen. Dit onderzoek bestudeert hoe interactie met de gebruiker de resultaten kan verbeteren.

Celdeling onder de loep
Dr. M. (Marvin) Tanenbaum (m) 1980, UMCU -> UCSF San Francisco, Molecular and Cellular Pharmacology (VS), 24 maanden
Elke dag worden er miljoenen nieuwe cellen aangemaakt in ons lichaam. Deze nieuwe cellen worden gemaakt met behulp van nanomotortjes. Dit onderzoek bestudeert deze motortjes en kijkt hoe zij bijdragen aan de productie van nieuwe cellen.

Hersentumoren gijzelen gezonde buurcellen
Dr. K.E. (Kristan) van der Vos (v) 1981, UU -> Massachusetts General Hospital / Harvard Medical School, department of Neurology (VS), 24 maanden
Hersentumoren manipuleren hun omgeving door het afscheiden van vetblaasjes die genetische informatie van de tumor bevatten en die worden opgenomen door gezonde cellen. Dit onderzoek gaat kijken hoe deze informatie gezonde cellen verandert en ze groeistoffen voor de tumor laat produceren.

Hoe platwormen zichzelf repareren
Dr. J.C. (Josien) van Wolfswinkel (v) 1978, Hubrecht Instituut  / UU -> Whitehead Institute for Biomedical Research (VS), 24 maanden
Ons lichaam geneest zichzelf voortdurend. Een snijwondje bijvoorbeeld, herstelt vanzelf. Maar een afgehakt hoofd kunnen wij niet meer repareren. Platwormen kunnen wel elke schade herstellen. Onderzoekers bestuderen hoe dat werkt, en hoe de worm weet welk lichaamsdeel hij moet bijmaken.