Negen UU-lintjes

In het Academiegebouw heeft collegevoorzitter Yvonne van Rooy vanochtend aan negen leden van de universitaire gemeenschap een Koninklijke Onderscheiding uitgereikt. De eer viel te beurt aan zeven hoogleraren en aan twee leden van het ondersteunend personeel.

De hoogste onderscheiding ging vanochtend naar Akademiehoogleraar Hans Oerlemans. De klimaatdeskundige, die in 2001 de prestigieuze Spinozapremie in de wacht sleepte, werd benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Drie van zijn collega’s, Paulien Hogeweg (biologie), Louk Hagendoorn (sociale wetenschappen) en Dirk Kruijt (culturele antropologie) mogen zich sinds vandaag Officier in de Orde van Oranje Nassau noemen.

Nog een trapje lager in de hiërarchie van Koninklijke Onderscheidingen bevinden zich de hoogleraren Peter van Beukelen (diergeneeskunde), Elsken van der Wall (geneeskunde) en Jan van Weesep (sociale geografie). Zij kregen de versierselen uitgereikt behorende bij het Ridderschap in de Orde van Oranje Nassau. Tot Lid in diezelfde Orde tenslotte werden benoemd Wietze Gjaltema en Sies Jonkman.

Gjaltema, sinds 2005 hoofd van de afdeling Post en Logistiek en Autoverhuur in he Bestuursgebouw, maakt zich al 25 jaar verdienstelijk als begeleider van jongeren met een verstandelijke beperking of een laag opleidingsniveau die werkzaam zijn bij zijn afdeling. Op eigen initiatief begeleidt hij deze jongeren onder meer bij het opdoen van werkervaring. Daarnaast is hij al dertig jaar sportvrijwilliger, bij de voetbalclubs Desto, FC de Bilt en Hoograven.

Jonkman verzorgt al sinds 1978 de Kloostertuin in de middeleeuwse Pandhof, gelegen tussen Domkerk en Academiegebouw. Als student Biologie heeft hij indertijd een heel nieuwe indeling gemaakt voor de in de Pandhof groeiende middeleeuwse kruiden en sierplanten. Daarbij maakte hij zoveel mogelijk gebruik van oude rassen en authentieke kleuren.  Ook begeleidt hij al sinds jaar en dag de vrijwilligers die de tuin onderhouden.

Foto: Rene Hendriks