Niet minder strijdvaardig na lauwe demo

De opkomst viel inderdaad tegen vanmiddag op De Neude bij het steekprotest van de Utrechtse Verenigde Studentencomité. “Maar het was dan ook erg nat en koud”, zegt Linde Muller, penningmeester van studievereniging SGS die het UVS mede heeft opgericht. “Er waren tentamens en veel studenten zijn al met kerstvakantie. Veel mensen die vandaag niet konden, beloofden wel om op 21 januari naar de landelijke demonstratie in Den Haag te komen. En die bijeenkomst is echt belangrijk.”

“We hadden ingezet op niet zo’n grote opkomst. Ons doel is om zo veel mogelijk studenten te vertellen wat de gevolgen zijn van de kabinetsplannen voor studenten. Er wordt veel geschreven over de verschillende plannen en soms weet je niet meer wat waar is en wat niet.

“Wat waar is, is dat niet alleen studenten maar ook instellingen een boete krijgen als je langer dan vier jaar over je bachelor doet of langer dan een jaar uitloopt bij je master. Het gevolg is dat studenten bijvoorbeeld geen bestuursjaar meer zullen gaan doen. Maar je kan ook langer over je studie doen zonder dat het je schuld is, doordat je ziek bent of omdat je op een hoog niveau sport. Maar ook al ben je alleen met je studie bezig en je studeert op tijd af, dan nog heb je last van deze plannen, want langstudeerders worden duur voor een instelling, dus de universiteit of hogeschool zal je snel door je studie heen willen loodsen. Dat kan door de eisen te verlagen; het onderwijs gaat dus achteruit. En – in goed Nederlands – that’s not fair. Daarom gaven we vandaag als ludieke actie diploma’s weg, want als het niveau van het onderwijs omlaag gaat, is een diploma niets meer waard.”

Op 21 januari gaat het UVS, de Utrechtse tak van het landelijke Kenniscrisis.nl dat is opgericht door de LSVb, ISO en de LKvV, mee naar Den Haag. Via de site www.kenniscrisis.nl blijf je op de hoogte van de voorbereidingen op deze landelijke demonstratie. Nog nooit gedemonstreerd? Leer hoe het moet in ons nieuwste Dub & Dwars filmpje.

GK