Nieuw Green Office ondersteunt groene projecten

The Green Office opende donderdagmiddag feestelijk zijn deuren in The Office, naast het Van Unnikgebouw. Het platform voor duurzame ideeën trok op de eerste dag al veel geïnteresseerden.

“Wij zijn er om hulp te bieden aan initiatiefnemers van duurzame projecten”, vertelt Anjelle Rademakers, manager van Green Office. “Wij werken ideeën niet uit, maar we helpen met het opzetten en uitvoeren, dus bijvoorbeeld met subsidies. Je kan hier altijd binnenlopen om bij een kopje koffie met ons te overleggen over je plan.”

Met het Green Office hoopt de Universiteit Utrecht de vele initiatieven op het gebied van duurzaamheid beter te kunnen ondersteunen. Daarnaast moet ook de coördinatie van de verschillende projecten en de zichtbaarheid voor de buitenwereld versterkt worden.

Tijdens de openingsbijeenkomst op de Dag van de Duurzaamheid stonden drie projecten in de schijnwerpers. Het bestuur van de Duurzame Kortingskaart (DuKo) meldde dat de kaart, die korting geeft op duurzame acties in Utrecht, nu ook te koop is in de Green Office. Drie meiden van Manage your Energy vertelden over deze wedstrijd tussen studentenhuizen om het energiezuinigste studentenhuis. Tot slot kondigden de vrijwilligers van de Groentetas aan dat er volgende week weer biologische groentepakketten te bestellen zijn in het Ruppertgebouw. Om hun presentatie kracht bij te zetten, gaven ze een groentetas aan lid van het universiteitsbestuur Hans Amman. Die nam de tas graag in ontvangst.

“De komende tijd gaan we ons vooral bezighouden met het aantrekken en bedenken van nieuwe projecten”, aldus Rademakers. “Zo willen we een energiemonitor bijhouden om duidelijk te krijgen wat het kan opleveren als we bijvoorbeeld de computers en lichten in de Universiteitsbibliotheek vaker uitzetten. Ik hoop dat we op den duur echt iets voor de Universiteit Utrecht kunnen betekenen.”