Nieuw literatuurfestival met UU-tintje

De Universiteit Utrecht draagt bij aan het nieuwe literatuurfestival City2Cities dat in april zijn première krijgt. Tijdens de eerste Internationale Literatuurdagen Utrecht staan de steden Edinburgh en Stockholm centraal. Zondag 9 januari is om 17 uur de officiële lancering in De Winkel van Sinkel.

Volgens Rudi Wester, voorzitter van City2Cities, is dit het eerste breed georiënteerde internationale literatuurfestival in Nederland. Ook komen alle verschijningsvormen van de letteren aan bod en beperkt het festival zich niet tot de klassieke vormen van poëzie en literatuur. Centraal thema van het festival is de stad, zoals de naam eigenlijk al zegt. Hoe wordt de stad verbeeld in de letteren? In de eerste editie worden de steden Edinburgh en Stockholm op literaire wijze samengebracht; in 2012 draait het om Barcelona en Praag en in 2013 staan Lissabon en Berlijn in de schijnwerpers.

Het festival wordt georganiseerd door de drie literaire organisaties SLAU, Poëziecircus en Salon Saffier en de faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Utrecht. Decaan Wiljan van den Akker is bestuurslid van het festival. Medio februari wordt het complete programma voor de eerste editie bekend gemaakt.

GK