Nieuwe exameneisen streng

Als de strengere eindexameneisen die op stapel staan dit jaar al waren ingevoerd, had bijna een kwart van de havo-scholieren en één op de vijf vwo’ers zijn diploma niet gehaald.

Vanaf dit schooljaar moeten havo- en vwo-leerlingen gemiddeld een voldoende halen voor de centraal schriftelijke examens. Vanaf schooljaar 2012-2013 mogen ze bovendien voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde maximaal één onvoldoende – en niet lager dan een vijf – op hun eindlijst hebben.

De vereniging van schoolbesturen, de VO-raad, berekende dat met de strengste diploma-eisen het aantal gezakte scholieren in 2013 bijna zou verdubbelen. Dit voorjaar zakte één op de zeven havo-scholieren (7200) en één op de negen vwo’ers (4100). Waren de scholieren beoordeeld volgens de nieuwe normen, dan hadden 12.200 havo-leerlingen en 7400 vwo-scholieren de eindstreep niet gehaald.

Onderwijsminister Van Bijsterveldt werkte de plannen voor strengere diploma-eisen uit in haar tijd als staatssecretaris. De VO-raad is voorstander van de maatregelen, maar stelt wel dat voor een grote groep de lat te snel te hoog komt te liggen. Hoeveel meer scholieren de komende twee jaar daadwerkelijk zullen zakken is de vraag. Sommigen zullen simpelweg harder gaan werken, is de verwachting.