Nieuwe hoofdredacteur DUB verruilt Tilburg voor Utrecht

Ries Agterberg (49), op dit moment hoofdredacteur van het Tilburgs universiteitsblad Univers, wordt de nieuwe hoofdredacteur van DUB. Hij volgt Armand Heijnen op, die half april plotseling opstapte.

“Een beetje een thuiskomst”. Zo betitelt Agterberg zijn terugkeer naar de stad waar hij in de jaren tachtig Nederlands studeerde en waar hij nog steeds woont. Ook in professioneel opzicht keert hij terug naar de basis, want hij begon zijn journalistieke loopbaan als free-lance medewerker cultuur van het voormalige Ublad.

In 1992 trad hij als nieuwsredacteur in dienst van het Leidse universiteitsblad Mare om in 1999 hoofdredacteur te worden van Univers. Met dat blad kreeg hij vorig jaar uit handen van juryvoorzitter Frits van Oostrom de eerste ‘Gouden Luis’, de prijs voor het beste en meest kritische medium voor en over het hoger onderwijs.

ONAFHANKELIJKE JOURNALISTIEK

Gevraagd naar de reden om na elf jaar hoofdredacteurschap in Tilburg opnieuw voor een soortgelijke functie te kiezen, noemt Agterberg het waarborgen van de onafhankelijke journalistiek in Utrecht als belangrijk motief. “Ik heb mijn hele loopbaan op de bres gestaan voor kritische en onafhankelijke universiteitsjournalistiek. Heel belangrijk voor het academisch debat.

“Als alumnus koester ik nog altijd een warm gevoel voor de Universiteit Utrecht en ik wil er dan ook graag aan bijdragen dat de onafhankelijke journalistiek hier een goede plaats krijgt. Door de gebeurtenissen eerder dit jaar heeft het imago van DUB bij veel medewerkers en studenten een knauw gekregen. Ik wil hun vertrouwen weer terug winnen.”

MAGAZINE

Agterberg maakt er geen geheim van dat hij het besluit om te stoppen met de papieren uitgave van het Ublad betreurt. “Ik denk dat print en digitaal elkaar versterken. Niet voor niets lanceren we in Tilburg binnenkort niet alleen een geheel vernieuwde site, maar ook een magazine. Maar het voordeel van de situatie in Utrecht is dat we ons volledig kunnen concentreren op het verbeteren van de site. Die moet echt spraakmakender worden en meer een eigen gezicht krijgen.”

Deze week heeft de nieuwe hoofdredacteur kennis gemaakt met collegevoorzitter Yvonne van Rooy, of liever gezegd, de kennismaking hernieuwd. Hij lacht. “Ik heb haar in Tilburg een jaar of vijf als collegevoorzitter meegemaakt, dus ja, oude tijden herleven. Ik heb Yvonne leren kennen als iemand die kritisch is, maar die de onafhankelijkheid van universiteitsbladen respecteert. Ik heb altijd goed met haar kunnen samenwerken.”

POETRY INTERNATIONAL

Behalve in de wereld van de universitaire journalistiek is Ries Agterberg ook in literaire kringen geen onbekende. Hij publiceerde een novelle en twee dichtbundels en trad als dichter op tijdens Poetry International en het festival 'Utrechters over Utrecht'. De nieuwe hoofdredacteur verwacht zijn post in het Bestuursgebouw uiterlijk 1 december te kunnen betrekken.

EH