Nieuwe zoektocht naar ergste huisjesmelker

De SP-jongerenorganisatie Rood en de Landelijke studentenvakbond hebben gisteren de aftrap gegeven voor hun jaarlijkse ‘huisjesmelker van het jaar verkiezing’.

Rood en de LSVb organiseren de verkiezing voor de zesde keer en willen zo aandacht vragen voor de kamernood in Nederland. Volgens de organisaties profiteren huisbazen van het kamertekort door veel te hoge huren te vragen voor kleine, slecht onderhouden panden.

Rood-voorzitter Leon Botter zegt in een persbericht door te gaan met dergelijke acties “tot er een structurele oplossing is”. Volgens Botter is de verkiezing in het verleden vaak succesvol geweest en zijn misstanden aangepakt.

Toch stond de organisatie van de ‘huisjesmelker van het jaar’-verkiezing er vorig jaar gekleurd op. De Groningse kamerverhuurder die toen de twijfelachtige eer had de prijs in ontvangst te nemen werd ervan beschuldigd dat hij studentes liet strippen voor een kamer, onveilig asbest had laten verwijderen en onaangekondigd badkamers binnenliep. Geen van de aantijgingen kon echter worden hardgemaakt, bleek later. De organisatie bood uiteindelijk haar excuses aan en beloofde haar onderzoek in het vervolg grondiger te zullen doen.

Studenten kunnen hun huisbaas via de website van ROOD nomineren voor de oneervolle prijs.

Hoger Onderwijs Persbureau