NMa onderzoekt ov-kaart studenten

Er zijn twijfels of de studenten-ov-chipkaart in 2009 wel volgens de regels tot stand is gekomen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit heeft een bezoek gebracht aan vervoersbedrijven Veolia en Syntus.

Het onderzoek van de NMa richt zich op de ontwikkelkosten van de chipkaart voor studenten, aldus Veolia. Het bedrijf heeft hierover een persbericht naar buiten gebracht. De NMa zelf doet geen mededelingen over haar onderzoeken. “We moeten voorkomen dat ergens de papierversnipperaar wordt aangezet”, licht een woordvoerder toe.

Volgens Veolia kijkt de NMa naar de verdeling van de ontwikkelkosten over de verschillende vervoersmaatschappijen. Syntus bevestigt dit. Beide verwachten dat het NMa-onderzoek geen problemen aan het licht zal brengen.

Studenten kregen in 2009 een eigen studenten-ov-chipkaart, omdat de gewone ov-chipkaart nog niet bij alle vervoersmaatschappijen geldig was en studenten wel door het hele land moesten kunnen reizen. Dat vergde enige voorbereiding en ontwikkeling. Veolia richtte er samen met Arriva, Connexxion, Qbuzz en Syntus een stichting voor op.

Daar waren miljoenen mee gemoeid, zegt een woordvoerder van vervoersmaatschappij Syntus. “Waarschijnlijk heeft één van de betrokken maatschappijen een klacht ingediend bij de NMa. Ik heb wel een vermoeden welk bedrijf dat is, maar het heeft geen zin om dat te delen.”

Het zou ook kunnen dat één van hen het kartel heeft gemeld om van de ‘clementieregeling’ gebruik te maken die de NMa aan tipgevers biedt: wie het eerst biecht, hoeft geen boete te betalen.