Nominaties Docentenprijzen bekend

Ruud Abma (Algemene Sociale Wetenschappen), Joost Frenkel (Geneeskunde) en Ivo Giesen (Rechtsgeleerdheid) zijn genomineerd voor de Docentprijs 2011-2012. Anne Roeters (Sociologie) en Laurien Crump (Geschiedenis) maken kans op de titel Docenttalent. De winnaars worden tijdens de Onderwijsparade op 8 maart bekend gemaakt.

In totaal ontving de jury van de Docentenprijzen, bestaande uit docenten en studenten, 21 inzendingen: 14 voor de Docentenprijs en zeven in de categorie Docenttalent. De Docentenprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een universitaire docent, die op een zeer insprirerende manier onderwijs geeft en door studenten speciaal gewaardeerd wordt. De laatste prijs is bedoeld voor jonge docenten met maximaal vijf jaar onderwijservaring. De voordrachten zijn, zoals elk jaar, afkomstig van studieverenigingen. Maar de voorgedragen docenten moesten dit jaar voor het eerst ook zelf iets bijdragen: hen werd gevraagd in twee a4’tjes hun onderwijsvisie uit de doeken te doen.

De jury was zeer onder de indruk van de inzendingen en vooral van de ingezonden onderwijsvisies. Zij nomineerde dr. Anne Roeters (voorgedragen door USocia) en drs. Laurien Crump (voorgedragen door UHSK) voor de Prijs Docenttalent. Dr. Ruud Abma werd voorgedragen door Faculteitsvereniging SGS, dr. Joost Frenkel door SAMS en Prof. Dr. Ivo Giesen door JSVU.

In februari komt de jury voor een tweede keer bijeen om, na gesprekken met de studenten die de genomineerde docenten hebben voorgedragen, voor beide prijzen een winnaar te kiezen. Bij de Onderwijsparade, op 8 maart, wordt de uitslag bekend gemaakt, waarna de  docenten hun prijs officieel overhandigd krijgen bij de Diesviering in de Domkerk op 26 maart. De Docentprijs bestaat uit een wisseltrofee en een geldbedrag van 5000 euro. Het Docenttalent ontvangt 2000 euro. De studievereniging die de winnende docent voordraagt, krijgt ook een prijs: een geldbedrag van 1000 euro, vrij te besteden.