Noodweer legt Orca-introductie plat

Zo’n 350  leden van de Utrechtse studentenroeivereniging moesten zaterdagavond geëvacueerd worden van het terrein van hun introductiekamp aan de Lek bij Vianen. Die grote tenten in de uiterwaarden storten door het noodweer in (foto: Rein Kremer).

“We kunnen opgelucht ademhalen; er hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan.” Dat zegt voorzitter Jochum Beetsma over de gebeurtenissen dit weekeinde tijdens het kamp voor de nieuwe Orca-leden bij Vianen.

Toen rondom half tien ’s avonds het noodweer aan de Lek losbarstte zochten de 200 eerstejaars roeiers en de aanwezige ouderejaars een veilig heenkomen onder de Lekbrug. “De organisatie was erop voorbereid dat het kamp wellicht ontruimd moest worden. We hielden buienradar in de gaten en we waren gewaarschuwd door de politie. Die zei dat we het beste onder de brug konden schuilen. Toen het weer er na onze barbecue wel erg onheilspellend begon uit te zien, zijn we daarheen gegaan. Tien minuten later begon het te bliksemen en te regenen.”

Toen het ergste onweer en de zwaarste windvlagen voorbij waren, bleek na inspectie van het terrein dat de drie grote tenten en vele kleinere tenten waren ingestort.  Omdat de kans bovendien groot was dat het slechte weer nog de gehele nacht zou aanhouden, werden de inmiddels behoorlijk doorweekte leden naar het Van der Valk-hotel enkele honderden meters verderop gedirigeerd. Daar was een zaal voor hen vrijgemaakt waar zelfs de burgemeester van Vianen even langskwam om zich ervan te verzekeren dat het de studenten goed ging.

Later op de avond konden de studenten met bussen terug naar de Orca-loods in Hoograven om van daaruit huiswaarts te keren. Sommigen werden door ouders opgewacht, anderen brachten de nacht door bij ouderejaars of in de loods zelf. Leden van de organisatie waren volgens Beetsma nog tot diep in de nacht bezig op het kampterrein om achtergelaten waardevolle spullen en persoonlijke eigendommen te verzamelen. Pas zondagmiddag was het hele terrein opgeruimd.

Beetsma denkt dat de organisatie adequaat heeft gereageerd op de calamiteiten. Over de hoogte van schade aan de –deels gehuurde- materialen durft hij nog geen uitspraak te doen. “Maar het is duidelijk dat dit kamp iets heftiger was dan gepland.”