'Ook goede opleidingen Inholland'

Studenten van de Hogeschool Inholland organiseren vanmiddag een demonstratie voor het gebouw van de Volkskrant. De krant zou in haar berichtgeving de waarheid verdraaien en Inholland een negatief imago bezorgen.

De studentenraad schrijft in een persbericht dat ze het Volkskrantgebouw beschouwen als “dé plek om de boodschap over te brengen aan de media”.

“We willen aandacht vragen voor het feit dat bij Inholland ook heel veel goede opleidingen zijn”, zegt de Deense Ida Gall Jørgensen. Ze is studente aan de opleiding international communication management van Inholland Diemen en mede-organisator van het protest.

Inholland is een te makkelijk doelwit geworden, vindt Gall Jørgensen. “Tentamenfraude komt overal voor, maar Inholland krijgt buitenproportioneel veel aandacht in de media.Als er wat bij Inholland gebeurt dan wordt er een artikel van een halve pagina over geschreven, als het op een andere hogeschool plaatsvindt gaat het om maar twee kolommetjes.”

De toon van een recent Volkskrant-artikel over tentamenfraude was erg negatief, zegt de studente. “Alsof er sprake is van een enorm probleem dat bij de hele hogeschool speelt. Dat is onwaar en oneerlijk.”

Ze krijgt bijval van studiegenoot Joeran van Slooten: “Het straalt op alle studenten af. Ik heb het gevoel dat mijn diploma minder waard wordt. Ik zie managers van bedrijven nu al twitteren dat ze geen afgestudeerden meer willen van Inholland.”

Het protest is volgens de studenten bedoeld “tegen de media in het algemeen”. Maar helpt het om te protesteren bij de boodschappers van het slechte nieuws? “We willen gewoon laten zien dat wij goede, redelijke studenten zijn. Daar moet ook eens over geschreven worden. Ik hoop dat we ons imago zo kunnen verbeteren.” Inmiddels zijn Inhollandstudenten ook begonnen met het toevoegen van een i-love-inholland-twibbon aan hun avatars op facebook en twitter.

VVD-kamerlid Anne-Wil Lucas begrijpt de studenten wel. “Ik vind het getuigen van betrokkenheid. De studenten komen op voor de kwaliteit van hun onderwijs. Ze zijn trots op hun school en hun docenten. ‘Maak ons niet verder zwart’, is wat ze zeggen.”

Volgens Lucas werkt de hogeschool hard aan de problemen die er zijn. “Maar ieder brandje wordt in de media en in de politiek heel groot gemaakt. Dat werkt niet, dan moeten ze bij Inholland weer gaan blussen, in plaats van verbeteringen doorvoeren. Laten we ons nu even koest houden en ze daar orde op zaken laten stellen.”

Is hun boosheid op de Volkskrant terecht? Lucas: “De Volkskrant doet op zich niets verkeerd. Ik denk dat ze voor de Volkskrant hebben gekozen omdat die symbool staat voor wat er in de media gebeurt. Inholland is groter dan die ene problematische opleiding waar onvoldoende toezicht op was.”

SP-Kamerlid Jasper van Dijk – nooit te beroerd om studentendemonstraties te steunen – reageert verbijsterd: “Gaat die demonstratie door dan? Ik wil heel graag met deze studenten spreken, ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat zij moe worden van de negatieve publiciteit. Maar volgens mij moeten ze niet bij de Volkskrant zijn, maar bij het ministerie van Onderwijs. Don’t shoot the messenger.”

Berichtgeving in de Volkskrant leidde afgelopen zomer tot onderzoek naar mogelijke diploma-fraude bij de opleiding media & entertainment management van de hogeschool. Deze week berichtte de krant dat een schoonmaker tentamens zou hebben gestolen en verspreid onder studenten.

Inholland-voorzitter Doekle Terpstra staat achter zijn studenten. “Ik denk dat het heel terecht is dat studenten een oproep doen aan de media om recht te doen aan de werkelijkheid, en aan ons om te besturen. En dat is wat mij betreft niet aan dovemansoren gericht.”

Hoger Onderwijs Persbureau