Opgestapte Dales krijgt ‘sobere’ ontslagvergoeding

Geert Dales, de voormalige bestuursvoorzitter van Hogeschool Inholland, krijgt een “sobere ontslagvergoeding”, aldus de Volkskrant. Volgens de Telegraaf krijgt hij zijn salaris tot het eind van zijn contract doorbetaald.

Bronnen binnen de instelling zouden de Telegraaf hebben verteld dat Dales met de hogeschool is overeengekomen dat hij wordt doorbetaald. Inholland heeft alleen bevestigd dat Dales een “sobere ontslagvergoeding” krijgt, “conform zijn contract”.

Dales’ vierjarige contract loopt tot oktober volgend jaar. De bestuursvoorzitter verdient meer dan de Balkenende norm (181.773 euro per jaar), namelijk 220.321 euro. Dales krijgt een bruto jaarsalaris van 184.434 euro plus een pensioenvergoeding van 35.887 euro.

Dales stapte op na langlopende onenigheid met zijn medebestuurders Lein Labruyère en Joke Snippe. Zijn optreden in de affaire over een dubieuze afstudeerroute bij de opleiding media & entertainment management van Inholland zou de druppel zijn geweest.

De bestuursvoorzitter sprak van “vrijspraak” toen een commissie onder leiding van Gerd Leers concludeerde dat er van alles mis was gegaan bij de opleiding, maar dat er geen sprake was van regelrechte fraude. Wanneer uit aanvullend onderzoek van de onderwijsinspectie blijkt dat er wel sprake was van fraude, moet de hogeschool de hele bekostiging terugbetalen, zei demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt onlangs in een kamerdebat. De uitkomsten van het fraudeonderzoek worden eind dit jaar verwacht.

Hoger Onderwijs Persbureau